Halaman

Sabtu, 24 November 2012

Fikir Kemudian

Aku ziarah Akhmal di Penjara Sungai Petani tadi. Khabar dia, baik-baik saja. Aku minta dia tunjukkan kakinya yang masih belum sembuh sepenuhnya sejak kemalangan dulu. Kulit jarinya sudah nampak kemerahan. Nampak ok. Cuma sesekali rasa sengal itu biasalah bagi sesiapa pun yang pernah cedera di tulang.

"Kata ibu, ada polis datang minggu lepas bertanya kenapa kamu tak datang lapor diri di balai. Kamu ada kes apa pula sebelum ni?"

Berbalam juga otak aku ni mengenang kekerapan dia keluar masuk balai.

"Agaknya kes urin dulu tu? Kan tarikh Akmal kena naik mahkamah masa tu Akhmal baru je accident?" Gitu pulak....

"Aduhh... Jangan-jangan lepas keluar dari sini nanti Akhmal kena masuk balik, apa?" Getusnya.

Bertubi-tubi ibu_suri menyoal aku kes apa pula itu. Kekadang memang ibu_suri susah nak faham bila ada berita yang berbelit sikit. Justeru itu aku selalu pesan pada sesiapa pun; jika ada sebarang berita kurang enak jangan terus beritahu ibu_suri. Biar aku tapis dulu. Bukan mau sorok tapi kelak yang letihnya aku yang terpaksa menerangkan.

"Akhmal suruh jual motor dia dan duit itu simpan untuk bayar wang jaminan kalaulah dia ditangkap semula nanti" beritahu ibu_suri. Aku membatu saja. Bab itu aku fikir kemudianlah. 

6 ulasan:

Norhaizan hakim berkata...

Semoga Allah membantu IM di saat2 kebuntuan.

Anonymous one berkata...

Hanya Allah yg mampu bls jasa IM terhadap Akhmal.

Aida Ali berkata...

Semoga dipermudahkanNYA segala urusan IM. Kami doakan dari jauh

TUN TIJAH berkata...

saya bernah betugas di IPK....semoga ALLAH lindungi Akhmal

insan marhaen berkata...

NH,
InsyaAllah, IM take it easy saja.

AO,
Doa IM memang selalu begitu.

AA,
Doa sahabat memang selalu IM dambakan.

TT,
Ho..ho.. Begitu rupanya!

Jay Ar berkata...

Begitulah kasihnya ibu, begitulah sayangnya ayah. Bagaimana pula dgn kasih sayang anak2 terhadap kedua ibu bapa mereka?