Halaman

Ahad, 29 Jun 2014

Ramadhan Pertama

Mulanya memang aku rasa amat ragu-ragu untuk mengurus Ramadhan pertama dengan kondisi badan yang tak stabil. Kekadang terfikir, kenapalah aku harus hadapi hidup yang walau tengah demam ini pun masih terpaksa uruskan ibu_suri, bukan sebaliknya dia yang urus aku?

Semalam, ziarah mertua di Taman Buah Pala ( tak jadi nak pergi ke Sungai Petani ). Itupun, kami tiba dah lewat petang . Kesian abah... aku tahu dia tunggu aku datang untuk bawanya ke pasar Batu Lanchang; beli barang dapur. Abah lebih suka berpergian dengan aku kerana aku sabar melayan kerenanhnya.

"Aku dah lama tak sembahyang Terawih." ujarnya bila selesai azan Maghrib di kaca tv. Padanya, sembahyang Terawih hanya dibuat bila di masjid sedangkan sebenarnya buat di rumah pun tak mengapa. Aku tak mahu kata apa-apa. 

Sahur aku hanya berdua dengan ibu_suri. Angah dah ada keluarga dan rumah sendiri. Along pula agaknya bersahur di Serawak, sorang-sorang juga. Akhmal? Hmmmmm....

Mujurlah hari ini hari Ahad. Hari pertama puasa selalunya aku tewas. Jadi bila ada di rumah, boleh baring kalau rasa tak larat. Cuaca pulak redup dan sejuk sebab hujan. Ah... Tuhan itu maha mengetahui atas kelemahan hambanya. Diberi ujian di sini, diberi penawarnya di sana.

Aku beritahu ibu_suri sebelum tidur semalam bahawa sahur dan iftar kami kali ini tak mahu berlebih-lebihan macam dulu. Cukuplah makan dan minum yang simple sahaja. 

Sejak bertahun-tahun inilah, aku tak pernah rasa masakan dari tangan ibu_suri sebaliknya beli di kedai. Agaknya kalau orang bertanya kepada anak-anakku, apakah masakan ibu yang paling sedap, mereka tidak ada jawapan sepertimana jawapan yang boleh aku berikan bahawa masakan emak aku yang paling sedap ialah.... semuanya!

5 ulasan:

Bearcat berkata...

Selamat menjalankan ibadah puasa IM :)

❤Kamsiah❤ berkata...

betul IM...dikala mereka meramalkan el nino..cuaca panas..hujan turun sehari suntuk kemarin...alhamdulillah tak terasa langsung lapar dan dahaga..

sud@is berkata...

hujan rahmat manyambut Ramadahan
selamt menjalani ibadah puasa IM

Tanpa Nama berkata...

Ramadhan Kareem.
Semoga diberkati dan dipermudahkan segala urusan.

iBu...gUru berkata...

Salam Ramadhan. ...hayati lah keindahan