Halaman

Ahad, 26 Oktober 2014

Lata Mangeshkar

Biasalah.... kalau dah kawen dengan anak Pulau Pinang. Nak kata anak mami tu tidak juga. Cumanya disebabkan suami kedua kepada tok nek ibu_suri orang Punjab (Pakistan) maka sikit sebanyak  aura Hindustan tu tetap ada. Aku sempat bersama Tok Ba dan dia selalu bagitahu bahawa lirik lagu hindustan begitu sedap, indah dan mengasyikkan serta mempunyai makna yang dalam.

Tokba banyak mengajar ibu_suri bahasa Urdu yakni bahasa yang banyak digunakan dalam lagu-lagu Hindustan. Sayangnya, sejak ibu_suri berkeadaan sekarang ini, dia dah banyak lupa bahasa Urdu.

Aku pun tau juga sesikit bahasa makna lirik lagu Hindustan ni. Belajar dari kawanku masa sekolah rendah dulu. Kawan aku tu memang kaki lagu Hindustan. Aku selalu pinjam piring hitam dari dia untuk dengar melalui radiogram di rumah. Masa tu piring hitam dalam bentuk EP. Rasanya semua tu pun cetak rompak...

Masa bawa ibu_suri jalan-jalan ke Kepala batas tadi, dia suruh aku pasang radio. Katanya, jemu.. asyik-asyik dengar cd lagu tu juga.... Aku pun tak mahu bising-bising, Layan je dengan lapang dada. Nasib kurang baik, masa nak balik jam 10, juruhebah Radio Mutiara kata sat lagi ada ruangan Boly Boly selama 1 jam. Pakailah.... kena sambung kembara aku ni sampai Boly Boly habis.

Aku tanya ibu_suri... biasa dengar tak Lata mangeskar nyanyi lagu Melayu? Ha.. ha.. ibu_suri macam tak caya. Nin dia....


Kemudian aku perdengarkan pada ibu_suri penyanyi Melayu yang mirip suara Lata Mangeskar. Terkekeh ibu_suri ketawa macam tak percaya. Cuba cari lagu P Ramlie duet dengan Lata Mangeshkar tapi tak jumpa pula. Agaknya kalau didengar, lagi konfius ibu_suri ...hik!



4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

:)

JR berkata...

Yang herannya tentang Lata Mageshkar ini ialah suaranya tak pernah berubah dari saya zaman sekolah sampai ke tahap umur otai sekarang... Makan sirih banyak kot???

ujang kutik berkata...

Mungkin Bahasa Hindi di antara bahasa yang sangat harmoni dan sedap didengar.

LadyBird berkata...

salam.. ibu suri mcmn dh skrg? lama x dengar sal ibu sury, lady pun dh lama xjenguk sini.. huhuhu..