Halaman

Khamis, 20 Ogos 2015

Ayam Daun Limau Purut

Lepas riadah pagi tadi aku berfikir-fikir nak masak apa untuk makan tengahari ini. Kalau takat aku sorang tak susah sangat. Makan kat kedai tepi Masjid Kubang Semang tu aje pun dah cukup. Tapi bila mengenangkan ibu_suri dan Akhmal di rumah, kena ambil kira maslahat masakan sendiri.

Semalam aku beli sayur kangkung kat kedai Samilah, Penanti. Kemudian beli ikan cencurut basah lalu goreng sendiri di rumah. Ah.. hari ini ingat beli gulai lemak di kedai yang sama dan ayam basah... goreng sendiri di rumah.

Aku memang tak pandai masak gulai mulai semua ni. Namun masih mahu cuba untuk memasak sendiri sekadar apa yang aku reti.  Rasanya, umum tahu bahawa masakan dari air tangan sendiri adalah lebih baik dari menghidang makanan yang orang lain memasak.

Aku cuba selak-selak resipi di internet. Yang paling mudah dan cepat untuk disediakan sebab waktu Zohor semakin hampir untuk berjamaah di masjid. Aku teringat kat tepi rumah aku ada sepokok limau purut yang lebat daunnya. Kenapa aku tidak manafaatkan ia?

Akhirnya aku jumpa di sini. Memang simple  awas-awasnya... bawang putih dan daun limau purut saja. Dan hasilnya....


Kalau ibu_suri kata sedap dan Akhmal pula makan 2~3 ketul ayam, kira 'A' lah masakan aku tu. 

Rupanya, sedap sesuatu masakan tidak semestinya terletak pada berapa hebat ramuannya akan tetapi ialah bila kena gaya campuran bahan dan garam kunyitnya...

4 ulasan:

Nor Azimah berkata...

Betul la tu...kena rajin mencuba

Kakzakie berkata...

Tabik!
Macam ini yg kakak suka nak dengar
Ibu-Suri makan mesti sambil senyum-senyum "pandai abang masak" hihi...

Kakcik Nur berkata...

Alhamdulillah. Semoga ada keberkatannya... :)

iryanty ahamad berkata...

tahniah im....memang menjadi lah..:-))