Halaman

Isnin, 28 Mac 2016

Sesuatu Tentang Disleksia

Aku ingin berkongsi dengan kalian, satu komen dari responden (tanpa sebarang edit) tentang catatanku di sini. Responden ini mengalami sindrom yang sama dengan anak ke3ku yakni Disleksia. Lihat bagaimana cara responden ini menulis. Hayati juga isihatinya.

Memang pada dasarnya jika anak yang menghidap sindrom ini mampu dikendali dengan baik, masih punyai harapan untuk dia maju dalam hidup. Namun dalam kes yang aku lalui ini, aku telah gagal menjadikan anak ke3ku sebaik-baik anak.


Salam saya disleksik tapi baruntau masa nak masuk tagun dua univrrsiti. Kekurangan saya a kelebihan orang.kekurangan orang kelebigan saya.
Tapi mada kecik mak baoak ingat saya bodoh.
Masa tadika saya tulis tgn kiri mak bantai
.tulis tgn kanan.. 
Confuse instruction nak tulis patern.
Lama lama ok...tulisan ikut moodla
Boleh buat cantik sgt atau malas buruk sgt.
Oleh kerana saya suka history..saya suka membaca.tapi saya boleh ingat jalan lancar aja...termasuk shortcut

Time kwcik teruk kena paksa latih tubi exercise dari maths sampai semua ..lepas tu srp lost sikit. Lepas tu ok la..pilih subject yg saya ada strength..reading. so..saya belajar usaha persevere.. sbb saya tak di muakan dan dimanja kan..saya tahu tanggungjawab saya
Malah saya bebas bergerak ..tapi sayu tahu peraturan rumah.malah arwah mak tahu kalau takde hal aaya duduk.kat rumah membaca. Petang kemas luar..sapu daun.basuh bilik air.cucie rumah lap.habuk lantai.etc.

Bila saya pergu belajar semua benda ni takde sapa buat.

Anak yg ada menunjukkan masalah belajar.perlu dididk dan diterapkan disiplin dan tidak boleh dimanjakan sangat. 

Anyway i have discipline.seboleh boleh saya cuba buat benda harian ber jadual. Disebabkan saya cuma tahu saya ni dyslexic bila dah nak pergi abroad

Makanya saya tidak memjadikan ini halangan

.segala kegagalan adalah satu ujian. Saya bangkit dan cuba..sampai tak boleh


Disebabkan dulu dulu hujung 70an dyslexic ini tak famous time.saya masuk tadika tapi saya kena marah hari hari. Semua ingat saya bodoh. Saya malas nak cakap.sebab semua org yg ajar rasa.diaorang sgt pandai.
Anyway saya yg pertama grad dalam keluarga alhamdullillah....its a mind over matter thing..bukan salah kan sesapa..
Wasalam

9 ulasan:

Kakcik Nur berkata...

Setiap kekurangan pasti ada kelebihannya, tapi kita kadangkala tidak sabar untuk mencari kelebihan itu...

NzA berkata...

ank saudara saya seorg disleksia tapi Alhamdulillah dia seorg yg sgt rajin membaca. Malah pernah Johan story telling peringkat daerah. Skrg di tingkatan 3. Sedihnya kedua ibu bapanya (kakak sulung dan abg ipar saya) meninggal dlm kemalangan setahun yg lalu......

Nor Azimah berkata...

Mmg jarang sgt ada parent yg mahu terima kekurangan ank mereka, saya ada sorg pelaj umur 5 thn msh blm boleh berckp, tapi bole ikut contohnya saya sebut perkataan mengikut sukukata spt ba...ju..tapi kalu jadi satu perkataan dh tk boleh sebut,tapi ibunya kata doktor bgtau ank dia tkde masalah apa2, ermmm..entahla

Nor Azimah berkata...

Mmg jarang sgt ada parent yg mahu terima kekurangan ank mereka, saya ada sorg pelaj umur 5 thn msh blm boleh berckp, tapi bole ikut contohnya saya sebut perkataan mengikut sukukata spt ba...ju..tapi kalu jadi satu perkataan dh tk boleh sebut,tapi ibunya kata doktor bgtau ank dia tkde masalah apa2, ermmm..entahla

roosni berkata...

Anak perempuan saya pun lambat membaca...umur 7 tahun pun tak tahu baca..tp saya positif je..,periksa tak pernah yg takda E tp...tak pernah pun saya paksa dia belajar..pergi tuition pun tidak..tp alhamdullilah lepas ketiga2 orang abangnya masuk universiti..dia sendiri yg usahakn untuk masuk ipta..tp selalu saya ingatkn..ibu tak paksa..belajar setakat mana yg mampu...

hrusli61 berkata...

Jazakallahu khairan kasira, di atas pengkongsian ini. Semoga kita lebih besedia bertindak yang terbaik atau berkongsi dengan yang memerlukannya.

Setelah mengetahui akan permasalahan atau keistimewaan ini yang pentingnya apa tindakan dan juga cadangan susulan.

Allah SWT tidak akan merubah nasib seseorang itu jika dia sendiri tidak mahu berusaha merubahkannya.

Bunda_nora berkata...

Pernah juga dengar dan baca hal anak2 istimewa macam ni. Memang betul, mereka tak bersalah... berilah sokongan dan semangat kepada mereka...terutama ibu bapa dan ahli keluarga.

makchaq berkata...

IM
Jangan rasa/anggap diri IM gagal.. Allah uji hambanya supaya kita selalu berusaha, berserah dan yakin Allah akan bantu kita.. masih ada masa lagi untuk Akhmal berubah.. sekarang IM dah banyak masa kat rumah boleh pantau dia lebih sikit.. ajak dia ikut aktiviti IM, pi tengok tokwan, tolong bawak ibu pi klinik, tolong bawak tokwan pi solat Jumaat, ajak teman service kereta..

Makchaq doakan dia berubah... 23 tahun muda lagi.. manja lagi..

Tanpa Nama berkata...

Senang aja buat peraturan.. kena tolong kemas rumah..tolong im buat kerja rumah.nak duduk rumah kena tolong lah .. sebab dah baligh dan dewasa.
Kena tegas. Beritahu.. dia im dah tua . Isteri tak sehat. Kalau apa apa jadi apa nak jadi pada dia? Sapa nak beri doa makan dan tempat tinggal?