Khamis, 1 November 2018

Wad 103

Semasa aku menemani istri di wad 103, Hospital Besar Pulau Pinang untuk berjumpa doktor pakar dada tengahari tadi, di sebelah ada seorang pesakit juga yang sedang menerima nasihat doktor.

Kedua-dua doktor ini yang sedang menemuduga istriku dan seorang lagi pesakit itu berbangsa Cina. Masih muda, lembut tutur bicaranya dan manis.

Pesakit di sebelah istriku itu pula berkerusi roda seperti juga istriku ditemani oleh anak perempuannya.

Aku sempat mengerling ke kepingan x-ray yang melekap terang di skrin berlampu tepi dinding. Aku agak lelaki ini mengalami masaalah berkaitan paru-paru berdasarkan imej dada di kepingan x-ray itu yang tidak berapa 'cantik'.

Banyak juga soalan dari doktor yang menemuduga istriku.

"Awak tahu kenapa istri awak datang ke sini?" Tanya doktor sambil memandang ke muka aku.

"Check dada lah!" Spontan aku menjawap tapi tiba-tiba terasa 'bodoh' pula jawapan aku itu.

"Untuk ujian 'sleep test'..." terangnya.

Ahaaa.... ya ya... baru aku teringat. Adeh!

"Tunggu sekejap ya. Saya jumpa dengan ketua saya dulu untuk berbincang." Lalu dia bangun, mencapai kad berwarna coklat yang tercatit hasil temubual dia dengan istriku sebentar tadi dan keluar bilik.

Lenguh berdiri, aku melabuhkan punggung ke kerusi warna merah di sebelah istriku.

"Doktor tak keluar makan ke?" Soalku pada doktor yang menemuduga pesakit paru-paru yang baru sahaja ditolak keluar oleh anaknya.

Entah kenapa, peramah pula aku hari ini...🙂

"Haiyahhh..." panjang luahan kehampaan dari dada doktor yang bercermin mata itu sambil tunduk menulis.

"Awak lihatlah. Macam mana saya mahu pergi makan."

Aku membuat senyum tawar kerana memahami siruasi doktor itu.

"Dia ada masaalah paru-paru ke?" Soalku yang agak gerun nak menyebut perkataan 'kanser' sedangkan itulah yang sempat aku curi dengar tadi.

"Ya..."

"Heavy smoker?"

Doktor itu mengangguk lagi sambil teruskan menulis.

Spontan aku teringatkan anak-anakku. Juga secara tak sengaja teringatkan Shamsul Ramli dengan suaranya yang "seksi' itu.

"Saya cuba nasihat dia supaya ikut rawatan apa yang saya cadangkan tadi tapi dia tak mahu dengar. Haishhh.... susahlah!" Sambil menggelengkan kepala tanda hampa.

"Saya ada banyak experience dengan pesakit degil macam ni. Nantikan bila dah sakit teruk teruk baru datang jumpa doktor nak minta ubat. Sudah terlambat."

Aku teringat istriku yang sedaya upaya aku cuba mematuhi nasihat doktor di sudut apa saja rawatan yang disarankan oleh doktor. Kalau tidaklah begitu, taklah aku sampai ke sini biarpun terpaksa mengharung kesesakan Jambatan Pulau Pinang, kesukaran mencari parkir kosong, terpaksa mengusung keluar masuk kerusi roda yang berat dari dalam kereta dan menolaknya yang berberat 130+ kg hingga berkeriut kerusi roda itu menampung beban.

"I think the most problem of him is attiude rather than sakit dia, " aku beri pendapat.

Doktor itu mengangguk.

"Berapa umurnya?"

"50 tahun lebih sikit" jawap doktor.

"Oh, younger than me la..." seru aku sedikit teruja. Melihatkan raut wajah pesakit itu tadi aku ingatkan dia mungkin pangkat abang sahaja dengan aku.

Perbualan kami terhenti bila doktor yang menemuduga istriku masuk semula dan mengajak aku ke bilik sebelah untuk mendapatkan tarikh rawatan sleep test istriku.

Dalam masa melangkah keluar aku tiba-tiba dapat merasakan betapa beruntungnya aku yang berjaya menjaga diri aku dari terjebak ke kancah puntung rokok. Sedangkan semasa aku belajar dan tinggal di hostel Institut Kemahiran MARA kuala Lumpur dulu bukan sikit dari kawan kawan aku yang menghisap rokok hatta keretek mahupun jenis 'sedut asap'melalui batang betik!


Tiada ulasan: