Rabu, 3 Februari 2010

Sesejuk Negeri Tok Guru

Lama tidak kemaskini. Bukan tidak mahu tapi tidak ada hati untuk menulis.

Aku baru balik dari melancong ke Kuala Trengganu pada Jumaat hingga Ahad lepas. Hari Isnin, singgah di Kota Bharu sekejap; di Pasar Siti Khadijah.

Sempatlah mendengar kuliah Tok Guru yang di pasang melalui corong pembesar suara. Mungkin dari rakaman pita. Walaubagaimanapun, sejuk hatiku bila berada di negeri Tok Guru ini. Mula-mula tiba sahaja di sempadan sudah kelihatan papan tanda besar memaparkan seorang ibu mengajar anaknya membaca Al Quran.


InsyaAllah, aku akan cuba menulis serba sedikit pengalaman berada di dua ibu negeri ini. Hajat hati hendak singgah di Masjid Rusila, Marang tidak kesampaian kerana ibu_suri lebih berminat untuk melihat kraftangan dari melayani keinginanku.

Tahun lepas semasa di Kota Bharu aku sempat melihat papan tanda besar pengacara MELODI, Farah yang memakai tudung sambil meminum secawan Nescafe. Tapi kunjunganku kali ini tidak nampak lagi papan tanda itu sebaliknya yang banyak ialah banting tentang Solat Hajat menuntut royalti minyak. Di celah-celah banting itu ada pula banner yang berbunyi;

" Wang Ehsan untuk rakyat, Royalti untuk PAS. "

Entah bilalah negeriku akan sesejuk negeri Tok Guru...

2 ulasan:

maiyah berkata...

salam.. wah bwk ibusuri gi melancong ye

mamai berkata...

selagi yang pegang kuasa berkata tidak maka banyaklah dolak dalihnya..