Khamis, 25 Mac 2010

Sana Sini... Tax!

"Tak tengok ke peti surat?" Itu soalan yang biasa ibu_suri lontarkan menjelang Berita Utama TV3. Aku hanya mengangkat surat dengan tangan kiri sambil tangan kanan menghirup teh tarik Super Power yang baru aku beli tadi di Pasaraya Jimat, Penanti.


"Surat IncomeTax ke ayah?"

Aku angguk.

"Hidup kita ni Angah, tak kan lepas dari tax. Berlapis-lapis taxnya. Gaji belum sampai ke tangan kita dah kena tax. Duit tu kita guna untuk beli kereta. Kereta tu sebelum sampai kat tangan kita, Kastam tax pulak. Dapat kereta tu, sebelum kita boleh pandu kena bayar tax jalan raya. Pandu untuk pergi kerja kena bayar Tol jambatan. Tax la tu. Singgah beli teh ni kat Jimat pun, pengilangnya kena Tax. Jadi kos tax tu taukeh tu caj kat sapa kalau tak kita. Serba serbi tax. Sapa yang nak kena bayar tu kalau tak sipembeli macam kita. Punya banyak Tax hinggakan kita tak perasan yang seluruh hidup kita penuh dengan tax."

"Awat, u marah kat sapa?"

"Dak. Kat diri sendiri." Aku mengendurkan nada suara kerana tahu sasaran soalan ibu_suri itu pada siapa. Lebih-lebih lagi bila berita TV asyik ulang siaran tentang persidangan Dewan Parlimen isu MP Bebas.

Beberapa tahun lalu gaji aku tidak dikenakan Tax kerana anak-anak aku masih belajar. Akan tetapi sejak tahun lepas, LHDN mula mengintai gaji aku. Lebih tanggungan susah. Kurang tanggungan pun susah. Aduhhh... Bilalah nak rasa tak susah.

Tiba-tiba aku teringat zakat. Terlupa pulak aku nak declare potongan zakat gaji untuk tahun ini. Isshhh....

"Jangan lupa...Kat akhirat nanti u kena tunjuk resit tax jugak, tau..."

Ah, pandai-pandai je ibu_suri nih. Perli la tuh!

4 ulasan:

kakcik berkata...

Sesekali pandai juga ibu_suri buat kelakar, ya? :)

khai berkata...

..IM, entri ni diantara pkara yg memeningkan pala kita semasa idup, kalo tlupa isi borang tax pun mslh jugak.
..Pandai ibu suri wat lawak kan. hehe

Lana~Bulu berkata...

Itulah kot yg digambarkan sebagai rakyat diutamakan utk koleksi tax..hee
nasib2...

iBu...gUru berkata...

salam,
ini lah perkara yg paling malas
nal setel. nasib baik en.suami prihatin.