Halaman

Rabu, 22 Mei 2013












Bila sesekali fikir, aku sepatutnya bersyukur atas apa yang telah berlaku terhadap ibu_suri. Ahmar yang menyerang, dimana akhirnya membuat ibu_suri terpaksa di rujuk ke Unit Psikiatrik, mempunyai hikmah di sebaliknya.

Dulu, ibu_suri sibuk mengajar di tadika. Petang pula membuat kelas tuisyen di rumah. Sembahyangnya.. culas. Disiplin memakan ubat hipertensi tidak diikuti.

Bila satu hari di hujung bulan 8, 2008... ibu_suri dimasukkan ke Bukit Mertajam Specialist Center (sekarang KPJ Hospital ) kerana sakit perut. Setelah 4 hari berada di wad, dengan pelbagai ragam ibu_suri yang menuntut kesabaranku yang bukan sedikit, dia dibolehkan keluar kerana sudah disahkan sihat.

Tapi takdir Allah menentukan semuanya, bangun pagi di hari ke 5, tiba-tiba doktor mengesahkan ibu_suri diserang Ahmar. Maka bermula episod gelap dalam hidupku. 

Selama 2 tahun aku terumbang ambing menahan segala pahit getir penuh sabar berhadapan dengan emosi ibu_suri yang kekadang murung di dalam bilik yang gelap; kekadang bengkeng seperti ayam baru menetas; kekadang ketawa sendirian bagaikan disampuk jembalang.

Satu hari pernah doktor berpesan kepada aku semasa membawanya berjumpa doktor pakar;

"Kamulah satu-satunya orang yang teramat penting untuk menjaga ibu_suri. Bukan anak-anak kamu, bukan mak bapa dia jauh sekali adik beradik. Kalau kamu gagal atau tinggalkan dia terkonteng-konteng, bukan mustahil dia akan menjadi seperti mana orang-orang yang kurang siuman di tepi jalan. Malah bukan mustahil dia akan berlari di sekeliling rumah kamu tanpa seurat benang."

Hikmahnya di sebalik semua itu, sekarang ini dia rajin bersembahyang. Rajin membaca Muqaddam walaupun merangkak-rangkak kerana kesan Ahmar yang merosakkan sebahagian saraf ingatannya. 

Malah bila aku melengah-lengahkan waktu, dia akan berkata...."Ai... tak sembahyang lagi ke?"

Dan sejak 2008 itulah aku mula berjinak-jinak dengan blog. Sayangnya, blog yang aku tulis di sepanjang 2008 yang penuh dengan kisah perih menjaga ibu_suri, aku padamkan kerana kononnya aku tidak mahu ingat lagi kisah gelap itu!

Aku buka blog baru yang ini pada 2009....

4 ulasan:

Anonymous one berkata...

Segalanya ada hikmah IM.. Allah tahu segalanya...

❤Kamsiah❤ berkata...

kdg2 bila ke hospital..melawat rakan/sedara...ya ALLAH mcm2 ragam dan penyakit dalam dunia ni...penyakit yg tak terpikir oleh kita pun ada...dan ada yg terlantar di katil hospital 5,6 bulan...

faizah berkata...

Hanya doa unt IM dan ibu suri...

insan marhaen berkata...

AO,
Ya... Jika berfikiran secara positif dan husnuzon, hati akan selalu tenang.

Kamsiah,
Alhamdulillah, belum ada dari keluarga IM yang begitu dan harapannya juga tidak ada yang begitu.

faizah,
Tk atas doa.