Rabu, 18 April 2018

Sebuah Catatan Petang

Lama tak menulis di sini. Sejak ketiadaan desktop atau laptop buatkan aku tawar untuk menulis. Lebih banyak membaca fb kerana mudah akses melalui talipon bimbit. Terakhir ini pula aku sedang belajar membuat page sendiri. 

Page aku ini lebih fokus kepada posting tentang lagu, nasyid, info koleksi album yang aku ada, klip video tazkirah dan catatan peristiwa yang aku rasa baik untuk dikongsi bersama. Itu pun kekadang timbul juga rasa cuak...



Sekarang ini musim PRU. Aku memang sibuk sikit berbanding hari-hari biasa. Mungkin malah sebelum ini ada juga yang komen, mengapa aku mesti sibuk-sibuk dengan politik. Jaga sahaja ibu_suri baik-baik kan lebih bagus?

Tak apalah. Itu pandangan masing-masing. Aku hormati.

Yang tentunya, aku yang sejak dari muda berkecimpung dengan ngo memang terkesan dengan masa depan politik tanah air. Aku merasakan kebertanggungjawaban terhadap apa sahaja isu yang menghimpit rakyat bawahan.

Tak reti nak buat usaha besar-besar, cukuplah sekadar aku buat yang termampu. Yang pentig, aku tidak berpeluk tubuh sahaja; kemudian bersungut dari balik cermin.

Akhmal dah balik dan tinggal semula dengan aku di sini. Nampaknya, tanggungjawap aku menyara dia dan memantau kehidupan dia kembali ke atas bahu.

Buat beberapa minggu ini nampaknya dia ok lah juga. Boleh tahu dari gerak geri, tuturkata dan carapakai. Maklumlah, anak yang aku jaga sejak dari 2 hari keluar hospital.

Aku harap paling minima dia telah tinggalkan ketagihan syabunya itu. Tabiat mencuri motor memang dia dah tinggalkan lama. Isu polis pantau rumah aku atau dia keluar masuk lokap sudah tidak berlaku lagi. Terasa lapang juga dada ini.

Cuma sekarang ini aku sedang usaha memujuk dia mencari kerja. Aku tahu memang dia sedang berusaha mencari. Semalam sahaja yang aku difahamkan dia mengambil upah mengecat rumah dengan kawannya. Ok sesangatlah tu. 


Cuma yang aku harapkan ialah dia tidak dianiyai oleh kawan-kawannya seperti sebelum ini. Kerja teruk-teruk. Kawan dapat isi dia cuma dapat kulit...

2 ulasan:

Kakcik Seroja berkata...

Turut mendoakan yang baik2 buat Akhmal...

Umialya berkata...

Akhmal sebenarnya anak yang baik, mungkin kesilapan di dalam pergaulan dengan rakan2 sebaya.

Moga dia mampu merubah masa depannya, aamiin...