Halaman

Khamis, 26 November 2009

Baik Ada Makna Tuu...

Aku tak pasti samada benar dia tidak sembahyang. Cuma aku tak pernah nampak dia ke surau. Lazimnya kalau memang individu itu bersembahyang, paling tidak sesekali mesti terserempak.

Dia sering datang ke ofis aku. Samada untuk menghantar equipment untuk di calibrate atau sekadar berbual-bual. Dia tak minat bicara politik. Lebih-lebih lagi sejak PR ambil alih secara mendadak kerajaan negeri Pulau Pinang 2008. Pernah pagi itu dia menerpa aku di kantin;

“ Hah, puas hati sekarang. DAP perintah kita. Pakai la, sikit hari nanti nak azan pun tak boleh. Apa lagi nak berarak hari Maulud. “

Aku terkedu. Bukan kerana tak dapat nak bidas hujahnya tapi kerana aku tahu suasana itu tidak sesuai untuk berdebat tentang itu.

Bila dia datang ke bilik ofisku, topik perbualan aku selalu berkisar hal kerja. Hal adat resam. Lantaran dia orang Minang. Sikit-sikit aku sentuh bab berbuat baik. Bab perlunya kita berusaha memperbaiki diri. Dan bercerita tentang kisah hidupku dengan harapan akan menjadi iktibar kepada dia. Dan bab tugas sebagai hamba Allah. Begitu lebih baik kerana di situ ada persamaan. Ada titik pertemuan.

Lalu terkesimanya aku hari ini bila dia respon dari sikap aku selama ini berbanding lain-lain rakan sekerja yang menurutnya lebih banyak menghentam dari berbincang secara positif.

“ Pernah masa saya pergi berubat isteri saya, ustaz itu berpesan pada saya sebelum saya balik. Dia suruh isteri saya sembahyang. Saya rasa cukup terkesan. Ustaz tu kata lagi, syaitan bila berada dalam diri orang yang kurang ibadat seperti anak kecil yang berada di dalam ruang tamu rumah yang lapang. Anak ini akan berlari ke sana kemari dengan gembira.

Syaitan itu juga pandai. Bila telinga kita diperdengarkan dengan ayat Quran, dia lari ke kaki. Bila kaki kita dipicit dan dibaca ayat Quran dia lari ke tangan. Puncanya kerana di dalam diri kita tidak ada pendinding. Tidak selalu membaca atau dibacakan ayat Al Quran. “

Ujar aku lagi, “ Saya pun bukan la kuat rajin sembahyang sangat. Tapi ini untuk ingatan kita berdua juga. Manusia perlu kepada Tuhan. Dan Tuhan hanya akan kasih pada mereka yang buat baik kepada dia. Sembahyang itu adalah salah satunya. “

Aku dapat lihat air mukanya sedikit merah. Aku cepat-cepat melapik perbualanku dengan memohon maaf jika dia terasa. Saya bercakap untuk diri saya juga sebenarnya, ujarku merendah diri.

“ Tak apa. Saya faham. Sebenarnya saya lebih suka berbual dengan kamu sebab kamu open. Betul ni. Sebab itu saya tak suka berbual dengan depa nu sebab depa asyik kerja hentam aje. Saya tahulah saya ni kurang amal ibadat. Tapi depa nu yang tungang terbalik pun belum tentu masuk Syurga. “

“ Betul. Saya tak bohong. Saya lebih selesa sembang dengan kamu. Kamu orang baik dan open minded. Susah la nak cari orang baik macam kamu. "

“ Baikkkkk… baik ada makna tu….. “ Aku akhiri perbualan itu dengan jenaka. Begitulah selalunya kami. Sesekali berjenaka juga ala-ala P Ramlee.

Rupanya, untuk berdakwah tak semestinya di atas pentas atau di masjid. Di depan mata sendiri. Di tempat kerja ada ramai sedang menunggu untuk di dakwahkan. Cuma kita kekadang tidak nampak dek kerana egois yang tinggi. Bimbang jika itu yang dimaksudkan dengan 'sebesar zarah' lalu tidak di izinkan Allah masuk Syurga.

Ada seorang lagi yang sedang menjadi targetku. Jika ada ilham nanti aku cerita…

3 ulasan:

maiyah berkata...

mmg rasa tensen gak kan org terpa gitu tapi mmg cara yg baik menanganinya :)

kakcik berkata...

Harap2 dakwah IM secara selamba itu akan berkesan di hatinya, InsyaAllah. :)

Anonymous berkata...

The Abercrombie and Fitch style has lived much longer than Abercrombie its counterparts from the 1980s; Abercrombie Sale it may be because of its relatively Cheap Abercrombie inoffensive style or Abercrombie outlet because people just love animals, abercrombie Jeans but it's less frowned upon.Today you can find high quality blanket and sheet sets in a cheetah print. Abercrombie Pants These are common enough that you could Abercrombie Tees even go to a department store and find them, so you should have no problem finding cheetah printed sheets Abercrombie Shorts and blankets if they are what you are looking for. Abercrombie Sweaters These can be a great accent to a more contemporary home theme, though obviously are not great for homes that are more conservatively or classically decorated. Curtains that have this type of pattern are more difficult to come by. You may have to go to interior design specialty stores, or look online order to find curtains with cheetah spots printed on them. However, in most cases if you can find them, they are usually not very expensive.