Halaman

Isnin, 9 November 2009

Kak Long

Terasa bahuku digoyang. Entah bila masa aku tertidur di depan tv, aku pun tak sedar. Selepas ke klinik ambil dan makan ubat cirit birit yang melarat hingga hari ke2, aku baring-baring sambil ibu_suri menonton tv.

" Abang, I lapar la. You goreng Maggie, boleh? "

Dengan berat mata aku bangun. 2 minit je, fikirku. Jam 1:45 pagi. Terasa pula perut aku sendiri yang lapar. Sepanjang 2 hari aku di serang cirit birit, aku cuma makan moi dan roti empat segi sahaja, berselang seli. Mau nya tak lapar cepat.

Sambil memasak itu aku tertarik juga menonton sama drama tv bertajuk Srikandi Dihatiku lakonan artis veteren Fauziah Nawi.

Kisah pengorbanan seorang kakak memelihara 3 orang adik lelakinya setelah kematian emak dan bapa mereka. Kak Long sanggup tidak berkahwin semata-mata mahu memastikan masa depan adik-adiknya berjaya. Berhempas pulas membuat nasi lemak untuk jualan kemudian menoreh getah walaupun dalam kedaan demam.

Namun apabila adik-adiknya telah berkerjaya, jasa Kak Long dilupakan kecuali oleh adiknya yang bongsu. Kak Long ditemui oleh adik bongsu, kini seorang doktor dalam keadaan trauma. Apabila ingatan Kak Long sudah mula pulih, Kak Long cuma sempat beberapa minit mendakap dan menyebut nama-nama adiknya. Kak Long kemudian menghembus nafasnya yang terakhir.

Di sini tak sedar aku menitiskan airmata. Kehebatan Fauziah Nawi, pelakon airmata membawa watak Kak Long memang berkesan. Di dokongi pula oleh pelakon yang membawa watak Kak Long semasa muda.

Berlatar belakang Kak Long menoreh getah, merumput di celah-celah pokok ubi kayu, mencari kayu api dan memasak menggunakan dapur tungku serta memberus pakaian sekolah adik-adiknya. Itu semua menghimbau kenangan aku semasa di kampung. Semasa masih kecil. Semasa keluargaku susah dan aku terpaksa menjaga adik-adiku seramai 6 orang bilamana emakku pergi menoreh getah dan abah pula masih sakit diserang Schizophrenia. Justru airmataku mudah luruh kerana latarbelakang drama itu begitu dekat dan syhadu denganku.

Aku segera teringatkan adik-adikku, emak dan abah. Teringat kawan-kawan yang pernah sama-sama bermain polis sentri, main kondang-kondi dan masak-masak.

Sambil ibu_suri makan mee, aku pula makan roti cicah teh o wangi. Perut masih kruk...krak lantaran angin yang masih berlegar-legar di dalam perut. Nasib baik doktor bagi aku cuti sakit, hari ini!

3 ulasan:

kakcik berkata...

Salam IM..

hari ni dah ok ke perut tu?? Mudah2an dah sihat sepenuhnya.

hafinah@yahoo.com berkata...

Ok la sikit. Tak kerap ke bilik air. Tapi bila dah sihat, banyak urusan lain nak buat pulak. Tak boleh duduk diam...

Anonymous berkata...

The Abercrombie and Fitch style has lived much longer than Abercrombie its counterparts from the 1980s; Abercrombie Sale it may be because of its relatively Cheap Abercrombie inoffensive style or Abercrombie outlet because people just love animals, abercrombie Jeans but it's less frowned upon.Today you can find high quality blanket and sheet sets in a cheetah print. Abercrombie Pants These are common enough that you could Abercrombie Tees even go to a department store and find them, so you should have no problem finding cheetah printed sheets Abercrombie Shorts and blankets if they are what you are looking for. Abercrombie Sweaters These can be a great accent to a more contemporary home theme, though obviously are not great for homes that are more conservatively or classically decorated. Curtains that have this type of pattern are more difficult to come by. You may have to go to interior design specialty stores, or look online order to find curtains with cheetah spots printed on them. However, in most cases if you can find them, they are usually not very expensive.