Halaman

Khamis, 29 April 2010

Budaya Last Minute!

Sepatutnya hari ini ibu_suri pergi untuk rawatan susulan darah tinggi di Klinik Kubang Semang. Aku sudah pun mengambil cuti sehari untuk ini.

" I tak mahu pi klinik. You pi kerjalah. I nak tidur. "

" Jom la. Nanti doktor marahkan abang sebab tak bawa you pi check. "

Dia mengalih baringan. Aku tahu dia tidak makan dek pujukan.

Malas nak peningkan kepala, aku pun mengambil kunci kereta dan mengunci pintu rumah. Jam sudah menunjukkan hampir pukul 8 pagi. Hendak ke tempat kerja pun tidak sempat. Sambil memandu aku tiba-tiba terperasan.

' Warghhh... income tax belum settle lagi. Hari ini 29hb. Esok tarikh akhir hantar borang....!'

Aku terus ambil keputusan untuk ke LHDN, Bandar Perda. Kebetulan semua dokumen memang sudah ada dalam kereta. Lagutulah, aku bawa pi balik, pi balik kerja. Konon-konon nak isi dan pos akan tetapi tak kesampaian. Fokus aku terhadap ibu_suri membuatkan aku alpa terhadap hal-hal lain.

Di LHDN hampir semua yang datang membawa borang seperti aku.

" Saya dah isi separuh dari borang ni. Cuma bila sampai bab nak kira pendapatan ni saya tak boleh nak fikir. Jem la otak saya. "

" Encik dah tak sempat ni. Esok last day. Encik kena isi guna e-filling. Encik isi dulu borang ni. "

Aku pun isi borang. Tak lama, nama aku dipanggil untuk pergi ke meja 26. Aku anggarkan ada 20 biji komputer riba di letakkan di depan dewan yang cukup besar dan selesa. Meraba-raba juga aku melayari e-filling hinggakan status perkahwinan pun aku terpilih ' JANDA ' yang sepatutnya aku pilih ' BERKAHWIN '. Ketawa sendirian aku. Bila masa tangan aku menekan kotak JANDA itu.

" Isteri encik tidak di daftarkan sebagai OKU ke? "

" Tak! "

" Sayang.... Kalau tidak encik dah boleh tolak banyak... "

Susah nak aku ceritakan kenapa aku tidak sampai hati untuk mengOKUkan ibu_suri. Tak apalah, duit boleh dicari, fikirku. Hati dan perasaan lebih mahal dari segalanya.

Aku rasa puas kerana dapat menyelesaikan satu perkara. Aku cuma perlu bayar RM164 sahaja untuk incometax 2009 ku.

Aku terus memandu ke Jambatan Pulau Pinang untuk ke lokasi kerja. Aku ambil keputusan untuk cuti separuh hari sahaja untuk hari ini.

Ditempat kerja aku pun tunjuk eksyen kerana dah selesai submit incometax sedangkan mereka masih belum. Aku 'ugut' mereka supaya pergi awal esok kalau tidak mahu mengalami kesesakan di kaunter LHDN.

Ha.. Ha.. Budaya kerja last minute... gitulah...

7 ulasan:

iBu...gUru berkata...

salam IM,
saya pun ari ni baru submit e-filing.Tapi yang tak disangka2 nya potongan PCB terlebih RM 552. Rezeki masih berpihak..........

kakcik berkata...

Hmm.. biasalah tu.. kakcik pun belum isi lg... penyata kat pejabat dan kakcik dah hampir 2 bulan tak ke pejabat....

hrusli61 berkata...

Saya pun baru isi Borang BE pada Hari Rabu dan Khamis lalu. Cuma tanya beberapa kawan saya terus isi. Saya baca buku panduannya beberapa kali. Alhamdulillah rasa lega bagat bila dah hantar borang itu.

Satu kepuasan rupanya bila dapat selesaikan ssesuatu perkara penting.

Sesiapa yang belum hantarkannya siaplah hampa nanti kena denda diantara RM200 hingga RM2000.

Jika boleh kita minta depa extend lagi tarikh tutup itu.

NzA berkata...

saya awal2 dh wat e-filing tu.dlm awal bln lepas....risau kalu last minute mesti line tenet akn BZ.....hi...

maiyah berkata...

setuju2.. hti dan perasaan lebih berharga

spy berkata...

aku nak lari sikit drp kpmen mcam hampa semua.Bab efilling hampa dah sentuh..aku nak sentuh bab perasan IM.

1.Tertekan butang janda..nasib baik hang..tu la menunjukkan hang memerlukan kasih sayang seseorang..adakah hang perlu kawin sorang lagi.
2.kalu daftar ibu suri under OKU dapat potongan..apa punya orang la hang ni..main emosi konon..byk sangat duit hang..nk isi dlm borang bang bukan nak isi borang nikah tau..lepas ni jangan dok cerita duit takdak ka apa ka..

aku nak beri pandangan..pergi jumpa mana2 org alim,pergi buat kauseling ka atau perlu jumpa pakar sakit jiwa ka

Anonymous berkata...

The Abercrombie and Fitch style has lived much longer than Abercrombie its counterparts from the 1980s; Abercrombie Sale it may be because of its relatively Cheap Abercrombie inoffensive style or Abercrombie outlet because people just love animals, abercrombie Jeans but it's less frowned upon.Today you can find high quality blanket and sheet sets in a cheetah print. Abercrombie Pants These are common enough that you could Abercrombie Tees even go to a department store and find them, so you should have no problem finding cheetah printed sheets Abercrombie Shorts and blankets if they are what you are looking for. Abercrombie Sweaters These can be a great accent to a more contemporary home theme, though obviously are not great for homes that are more conservatively or classically decorated. Curtains that have this type of pattern are more difficult to come by. You may have to go to interior design specialty stores, or look online order to find curtains with cheetah spots printed on them. However, in most cases if you can find them, they are usually not very expensive.