Rabu, 21 April 2010

Jangan Percaya 100%

Aku ada seorang kawan. Perempuan. Berbangsa Cina. Aku pernah cerita tentang dia yang terberi fotonya kepada seorang lelaki Melayu. Kemudian rasa kesal dan ingin mengambil semula foto itu tapi tidak tahu bagaimana caranya.

Tadi dia berjumpa aku. Kali ini dia bercerita tentang seorang lelaki pendatang yang Muslim tetapi mempunyai masaalah dengan majikannya. Dia hendak balik semula ke Bangladesh tetapi tidak cukup wang. Kawan aku ini ingin menolongnya. Jadi, dia bertanyakan pendapatku.

Aku beritahu dia supaya berhati-hati dengan Mamat Bangla ni. Dari cerita dia yang berusaha membawa Mamat Bangla ni kepada majikannya untuk menuntut wang gajinya sebelum ini tetapi majikannya tidak mahu berikan, kawanku ini terlalu mudah percayakan orang.

Mamat Bangla ini tidak punya cukup wang untuk balik. Dia perlukan RM1000.

Aku nasihatilah kawanku ini supaya lebih berhati-hati. Jangan percaya 100% dengan pendatang ini sebab dia mungkin ambil kesempatan. Daripada cerita kawan aku ini, Mamat Bangla ini nampaknya seperti itu.

Tapi dia beria-ia hendak menolong. Kalau tidak banyak, sikit katanya.

Aku tegur dia kerana terlalu berani membawa Mamat Bangla ini dengan keretanya pergi berjumpa dengan majikannya.

"How do you know he is honest to you. He can rob even rape you anytime. You have husband and have children. You should be more carefull."

Aku ceritakan kepadanya bahawa ada banyak kes wanita mudah terpedaya dengan bujukan lelaki pendatang asing.

"If he didn't get your money, he dare to get your body."

"World nowdays, you can't believe all people 100%. At least 10% you must put question mark on him."

"Even myself also, you please don't believe me 100%. I am not angel." Akhirnya aku merendah diri demi memberi peringatan kepadanya. Hero, begitulah!

Walaupun usianya mencecah awal 50an tetapi raut wajahnya memang masih cantik. Agaknya kerana dia rajin menggunakan AVON sebagai bahan solekan. Dia juga mudah mesra yang mungkin menyebabkan ramai orang mudah tertarik kepadanya.

3 ulasan:

jane berkata...

eh emo lak
haahhahahahah

.________<

jane berkata...

huh?
jangannnnnnnnnnnnnnn
bahayaaaaaaaaaaaaaaa

apa la...byk kes jd mcm ni
please careful with the foreignors yg kita bru knal2 ni

berbaloi ke kite bg 1000 utk org yg baru kenal??
alangkan dlm family pon sume tak leh dpercayai apatah laagi yg lain yg bru kenal

hati2!

bearcat berkata...

berani ya dia...