Halaman

Sabtu, 8 Mei 2010

Sabo Je Le!

Malam ini dan beberapa malam lalu suhu dalam rumah hangat. Hangat begini buatkan ibu_suri rimas berada dalam rumah. Lebih rimas bila sepanjang hari ini dia rasa mengantuk. Aku agak mungkin kesan sampingan dari ubat baru yang doktor beri kelmarin.

"Jom bawa I pi jalan-jalan!"

Sambil memandu aku mula berfikir nak bawa dia kemana. Udah habis modal kalau nak dikira untuk bawa ibu_suri bersiar-siar.

"Kita pi makan Yong Tao Fu kat RnR Sugai Dua, nak?"

Angguk.

"You rasa beban ke jaga I ni?" Tetiba soalan itu terpacul tatkala aku asyik melihat kereta di belakang yang memberi lampu tinggi. Mungkin marah kerana aku membawa kereta di bawah paras 60km/jam.

"Tidak. Malah itu tanggungjawab abang." Tidak pasti jawapan itu jujur atau tidak.

"Tuhan itu Maha Adil. Dia jadikan tiap sesuatu itu berpasangan. U sakit tetapi abang sihat. Jadi abang boleh jaga U."

"Memang lumrah hidup ini umur kita akan menjadi semakin tua. Bila tua kita mula akan merasai sakit. Mujur U sakit yang masih boleh berjalan. Boleh membaca. Berselera untuk makan. Lihat mak abang, diserang ahmar hingga lumpuh sebelah kiri badan. Itu pun kira ok. Emak kawan abang, lumpuh seluruh badan."

"I tahu I susahkan you.." Dan ibu_suri sebek lalu mengalir airmata.

"It is ok. Yang penting U jangan marah-marahkan abang tak tentu punca. Dengar nasihat abang. Faham masalah abang."

Angguk.

Tapi entah bila angguknya itu benar-benar angguk. Entah esok, entah malam ini dia akan buat hal semula.

Sabo je le......Tak gitu, Yop!

4 ulasan:

kakcik berkata...

Semoga kesabaran itu memberikan keberkatan yang bukan sedikit. Insya Allah. :)

iBu...gUru berkata...

btul tu yob...... sabo jer lah. tentu ada hikmahnya nanti...........

maiyah berkata...

yelah yob.. sabau je lah

razip berkata...

sabo le yop. ada hikmahnya, kt belum faham lagi. teman tabik kegigihan yop.