Halaman

Jumaat, 12 November 2010

Akhmal Sertai Misi Kemasyarakatan

Ahad lepas, anakku Akhmal telah pergi menyertai misi bantuan mangsa banjir di Kedah di bawah selenggaraan IKRAM, sebuah badan bukan kerajaan. Bermula dengan majlis taklimat di Masjid Seberang Jaya jam 9 pagi.

.terima arahan sebelum bertolak

Mereka kemudiannya bergerak terus ke bilik gerakan IKRAM Kedah. Dari sana mereka menerima arahan tugasan selanjutnya.

dengar arahan dari wakil IKRAM Kedah

Kata Akhmal memang dasyat kesan banjir kali ini. Banjir berlumpur dan ada sesetengah rumah sudah naik lumut hijau.



























Letih ayah, keluh Akhmal. Ayah saja mahu kamu pergi sana supaya kamu kenal erti susah dan tahu erti menolong orang yang memerlukan, terangku pula.

Sabtu ini 13 Nov, misi bantuan oleh IKRAM akan diteruskan. Akhmal tak dapat ikut serta lagi kerana dia akan mula kerja esok di Kamdar, Bukit Mertajam.

Akhmal - berdiri, kanan

Aku sebenarnya amat kepingin untuk bersama dengan kawan-kawan semula. Membuat kerja kemasyarakatan yang telah lama kutinggalkan; sejak 3 tahun yang lalu. 

Hurmm....Mungkin di lain kali. Harapnya, gitulah...

14 ulasan:

kakcik berkata...

Salam IM...

InsyaAllah, niat yang baik itu akan dikabulkanNya. :)

ibuintan berkata...

tahniah kepada Akhmal, bantuan yang amat diperlukan mangsa

ummu berkata...

salam IM
alhamdulillah
semoga Allah memudahkan urusan IM sekeluarga.
hidup tuk berbakti,kan IM

hrusli61 berkata...

Elok sangatlah tu. Isikan masa Akhmal dengan aktiviti kebajikan dan kemasyarakatan.

Ini akan memtarbiah jiwanya yang menuju kedewasaan.

hentian berkata...

kak cik,
IM memang nanti saat itu. harap sempat..

ibuintan,
setiap manusia memang perlukan pertolongan dan panduan..

ummu,
memang rugi kalau hidup kita ini tidak disi dengan berbakti kepada masyarakat..

hrusli61,
memang itulah yang cuba diusahakan. muga akan menjadi satu didikan secara tidak lansung..

Acik Erna berkata...

salam Im..semoga harapan ayah tu akan jadi kenyataan..

S..U..D..@..I..S berkata...

Bagus program ni, harus diterap nilai-nilai kemanusian, yang susah dibantu

hentian berkata...

kak erna,
buat masa ni setakat berangan ajelah!

sud@is,
sepatutnya program begini diperbanyakkan. bimbang gak dengan rancangan kerajaan nak ujudkan hub hiburan...

boleh punah generasi masa depan kita..

mario berkata...

tahniah tuk akhmal dan ikram...dulu2 masa kena banjir...takde pulak geng ngo islam yg bantu...byk ngo lain2 bangsa yg bantu...kat melaka ni...

Temuk berkata...

Salam IM

Syukur Akhmal dapat bersama-sama membantu. Mulianya kerja itu.

Berat mata kita memandang, berat lagi bahu mangsa banjir yang memikul. Berat juga bahu sukarelawan seperti Akhmal dan kumpulannya yang membantu.

Kamsiah berkata...

bagus..bagus...membantu tanpa mengharapkan bayaran..hanya keikhlasan semata...

FeeZ~Hafizah~cucuatokaji berkata...

wahh bagusnye akhmal..hehe..kem salam kat akhmal ye encik ayah akhmal..haha :)

hentian berkata...

mario,
budaya itulah yang perlu kita ubah. IM join JIM kerana mahu membudayakan itulah..

Temuk,
muga itu juga memberi pengajaran buat dia dalam menghadapi hidup masa depan..

kamsiah,
lebih tenang dan damai jika membantu dengan ikhlas. kepuasan hati hanya allah yang tahu..

feez,
akhmal pun masih bujangan..he..he..

Areef Ibn Naim berkata...

salam,

itu tandanya masih ada di dalam hati itu, perasaan untk berubah, mahu berbakti kepada ibu bapa dan masyarakat.

sabarlah di dalam mendidik anak yg bermasalah. ia ujian drpd allah...

baru ni ada org ajak sy join misi ke utara membantu di sana. tp sy tak berkelapangan...