Rabu, 28 November 2012

Harga Sebuah Hadiah

Dia sedar itu dan pernah meminta aku untuk mengajarnya membaca Al Quran. Serba salah juga aku dibuatnya. Aku pun bukan pandai sangat. 

Kata orang, kalau kita ingin memberi kerana Allah, berilah dari sesuatu yang kita sayang.

Rutin aturcara di dalam usrah, selepas tazkirah oleh naqib selalunya kami akan membaca tiap seorang 5 potong ayat. Ada yang tergagap, ada yang lancar.

Di antara kami ada seorang sahabat yang sejarah hidupnya selalu berpindah randah hingga membuatkan dia tidak berpeluang belajar membaca Al Quran. Makanya, bila gilirannya membaca biasanya dimaafkan.

Setelah tamat usrahku semalam, aku menghampirinya lalu bertanya;

"Enta ada Quran terjemahan?"

"Tak ada. Quran yang biasa tu adalah kat rumah."

"Ni, saya hadiahkan pada enta. Kalau pun tak dapat baca ayat Quran, enta masih boleh baca terjemahannya."

Ceria wajahnya seperti tidak percaya. Aku pun tumpang rasa puas walaupun sebenarnya aku amat sayang pada Quran itu yang aku beli dari Hasani Book Store dengan harga RM85; harga paling mahal pernah aku beli bagi sebuah buku apatah lagi Al Quran.

Berbanding dia yang kurang harta tapi kaya budi dan rendah diri, aku masih boleh membeli yang baru. Paling tidak bila dapat bonus nanti!

6 ulasan:

❤Kamsiah❤ berkata...

Alhamdulillah...semoga DIA membalas keikhlasan IM dgn benda yg lbh baik...

Norhaizan hakim berkata...

Itu memang pemberian yg sangat bermakna. Semoga IM dan sahabat itu mendapat manafaat dari pemberian tersebut.

makchaq berkata...

Hadiah yang sangat bermanfaat untuk kawan IM...

Anonymous one berkata...

<3 :)

faizah berkata...

ye, IM. Memberi sesuatu yang kita sayang...

Jay Ar berkata...

Pasti ia satu anugerah terindah buat sahabat kita tu....