Isnin, 20 Mei 2013

PANAS

Semalam aku temani ibu_suri dan bapa mertua menghadiri Mesyuarat Agong Koperasi bertempat di KOMTAR.

Aku dah lama tak jejak kaki ke tingkat-tingkat di KOMTAR. Aku tak tahu sangat jalan yang terbaik untuk ke bilik mesyuarat. Aku hanya ikut panduan yang bapa mertua aku berikan.


Orang tualah katakan. Becok dia bercerita bahawa dia Sudah masak dengan lokasi di dalam KOMTAR. Kami naik lif yang bertentang dengan Jalan Penang. Kesian aku melihat bapa mertua ku terkengkang-kengkang berjalan dan ibu_suri pula tercungap-cungap menaiki dan menuruni tangga.

Perjalanan mesyuarat kali ini sungguh panas. Aku tahu ia adalah kesilapan memilih pengerusi mesyuarat yang tidak bijaksana dalam mengendali ahli yang kebanyakan 'mamak Penang' yang terkenal dengan mulut lantang dan kaki serbu. Hiruk pikuk suasana dalam mesyuarat hingga ada suara yang menyuruh pengerusi turun dan diganti orang lain.

Golongan muda di belakang hanya memerhati golongan tua bertelagah dan berdebat. Lebih-lebih lagi bila pembentangan Penyata Kewangan. Rata-rata ahli memberi amaran supaya Ahli Lembaga jangan sekali-kali songlap duit ahli. Aku diam saja sebab aku bukan ahli koperasi. 


'Inilah perangai mamak Penang', bisik hatiku. Jauh beza jika dibandingkan budaya bermesyuarat NGO yang selalu aku hadiri.

Lepas mesyuarat, masing-masing diberi elaun kehadiran RM150. Patutlah ramai yang hadir walaupun terpaksa bertongkat dan terkengkang. Beginilah sikap sesetengah orang kita. Kalaulah mesyuarat ini seperti mesyuarat NGO aku yang usahkan nak dapat elaun hadir mesyuarat; silap haribulan kena keluar duit poket pula untuk membayar kos makan dan sewa dewan.

Bapa mertua ada beritahu aku yang pernah satu ketika dulu panasnya mesyuarat koperasi ini hingga ke tahap baling kerusi!

7 ulasan:

mario berkata...

wah...lagu kembara ni best...

Anonymous one berkata...

Panasnya....

smbotak berkata...

tak banyak beza dengan sidang kat parlimen...

makchaq berkata...

Salam IM..

Biasa la... apa2 yg melibatkan duit memang selalu panas..

Despatch pun boleh gaduh berebut nak hantaq surat kat tempat jauh2 pasai claim lebih..

Makchaq masuk koperasi.. tapi tau jugak cerita..kat mana2 koperasi pun sama.. kehadiran kalau dpt duit memang ramai gagah pi..

Jay Ar berkata...

Nampaknya seperti dah jadi tren pula, bila mesyuarat dpt duit. Org pergi bukan nak ketengahkan idea membaiki koperasi tapi cuma utk dpt duit supaya dlm perjaklanan balik sekurang2nya dpt makan nasi kandar di Line Clear...

ANIM berkata...

IM, saya hanya menghadiri mesyuarat PIBG saja hee...
kenkadang panas juga bila GB dan YDP PIBG tak pandai cover..huhu

zakirasli .. berkata...

Assalamualaikum, saya singgah sambil tu follow blog ni :D