Selasa, 6 Ogos 2013

Petang Ini


RM300 sekejap saja surut bila membeli ramuan di pasar basah Penanti untuk buat rendang dan ke pasaraya Billion untuk beli Ali Tea kegemaranku dan sehelai seluar Akhmal serta pewangi bilik Glade untuk bilik ibu_suri.

"Hari ni kita masak sendiri la, ya. Jemu asyik makan lauk beli saja. Goreng ikan, tumis kangkong dan buat telur mata kerbau.... ok jugak tu!" saranku pada ibu_suri yang kemudiannya tersenyum lebar tanda setuju.

Sasaran aku petang ini ialah untuk mengemas anjung dan ruang tamu. Kelmarin aku dah sapu sawang, cuci kipas dan basuh langsir. Petang ini nak mop lantai dan screen out mana-mana barang yang tak perlu. Selalunya, Raya beginilah kesempatan aku ambil untuk buat major cleaning. Pendekata, setahun sekali..he..he..

Memang beginilah aku dari dulu lagi hatta masa ibu_suri masih sihat. Aku akan kemas rumah sementara ibu_suri sibuk menyudahkan tempahan baju dari pelanggan. Rumah aku memang ada mesin jahit tepi dan mesin jahit biasa. Manik, benang, zip dan ntah apa-apa lagi itu kini tersimpan berdebu dalam rak; ibu_suri tidak betah lagi membelek apatah lagi memegangnya. Tunggu masa saja untuk di buang; mungkin di beberapa tahun akan datang.

Tadi baru saja pesiang ikan dan sayur kangkung. Jam 6 nanti aku akan mula memasak. Buat masa ini, aku kena laksanakan projek kemas rumah dulu. Ada masa 2 jam lagi. Hah... kena pantas!

Esok insyaAllah, puasa terakhir Ramadhan kali ini. kalau ikut kalendar, puasa kali ini cuma 29 hari. Sesekali, terbit rasa sayu kerana akan kehilangan suasana Ramadhan yang hening dan sibuk ini.

Tiada ulasan: