Selasa, 27 November 2018

Aduyai.....


Entah kenapa hari ini aku merasa amat 'letih'. Bukan sangat fizikal tetapi lebih kepada mental atau mungkin rohani. Otak rasa kosong. Hati rasa nak marah tapi tak tahu kenapa dan kepada siapa.

Aku tak singgah untuk beli apa-apa makanan untuk Akhmal dan ibu_suri seperti selalunya dalam perjalanan balik kerja. Dah berhenti di tepi jalan untuk singgah di pasar malam Tok Elong tapi kemudiannya membatalkan hasrat bilamana rasa jauh sangat terlajak dan malas nak berjalan patah balik.

Aku singgah di kedai Johan, beli biskut. Aku terbayang-bayang Ali Tea dan mencicahnya dengan biskut, satu cara makan ringan yang aku gemar, yang aku tahu tak siapa dari istri atau anak-anakku tahu gemar aku yang ini.

Aku rasa lega sebab malam ini tidak ada kelas Cepat Membaca di BRRC Desa Murni. Bolehlah aku relaks sekejap sebelum membawa ibu_suri keluar jalan-jalan seperti rutinku.

Tiba-tiba bos tempat kerja talipon...

"Anta tak hantar cover note insuran kereta tu kat Dr ..... lagi ka? Kan ana dah pesan minggu lepas..."

Aduhh.... Aku antara ingat dan lupa pulak akan hal itu. Segera darah aku terasa turun naik turun naik di dalam kepala. Jantung aku rasa seperti cepat pula denyutnya.

"Abang pi mandilah. Nanti lambat nak tengok Uwais.... Asyik tengok talipon je..." desak ibu_suri yang baru selesai solat Isya'.

Aku dengan rasa amat malas untuk mengangkat punggung turun dari katil dan mencapai tuala. Terasa amat beraaatttnyaaaa....

6 ulasan:

Etuza berkata...

Asalam..lama tak menyapa ..semoga sentiasa sihat..
Aduhai,,syukur ada yang ingatkan ya

Umialya berkata...

Gitulah kita sebagai insan biasa, kadang2 mood turun naik..

Sayapun sering juga gitu tapi saya lebih suka positifkan diri dan kawal emosi, malas nak fikir hal remeh temeh, paling penting kesihatan diri perlu dijaga. .

Moga dipermudahkan urusan im demi keluarga tercinta. .

Kamsiah yusoff berkata...

IM perlukan ruang utk bersendiri..atau bercuti,atau melakukan hobi yg disukai...tp tu lah...takkan nak tinggalkan ibu suri sendirian..

insan marhaen berkata...

Etuza,
Ya... walaubagaimanapun kita tetap kena bersyukur!

umi alya,
Memang selalu cuba bersikap positif. Kesihatan? ala... susahnya nak jaga makan!

Kamsiah,
Kadang-kadang saya curi masa bersendirian di kedai kopi atau dimasjid. Tak boleh kalau tak begitu. Mau nanar saya...

Kakcik Seroja berkata...

Ada ketikanya, memang kita rasa hendak marah, hendak hamburkan segalanya... tapi siapa yang sudi mendengar (selain Allah) dan siapa pula yang faham apa perasaan kita...

Warisan Petani berkata...

IM stress ni