Khamis, 10 Julai 2014

Gusi Oh Gusi

Beberapa hari ini aku mengalami sakit gusi. Memang kerap begitu. Mak dulu pernah kata, keluarga kita memang mempunyai gusi yang tak kuat.

Susah nak makan benda keras. Jadi, selalunya bila berbuka atau sahur, aku memilih makan makanan yang lembut. Kuunyah sekali dua dah telan.

Itu baru nikmat kunyahan yang Allah tarik sebentar cuma. Rasa tak selesa dan tak dapat menikmati keenakan makanan.

Malas nak pergi ke klinik gigi untuk ambil ubat. Tahulah kan... bukan sikit duit nanti depa charge. Lagipun, bukan puasa gini tak terhambat untuk ke klinik yang selalunya tutup jam 9 malam.

Aku masih ingat doktor ada pesan untuk selalu berkumur dengan air garam. Tak tahu pula kenapa dengan air garam... bukan air gula atau air asam..he..he..

Aku ada beli Listerine tapi beli saja.. gunanya tidak. Itulah satunya tabiat aku ni. bab nak jaga kesihatan ni kurang konsisten!

6 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Beberapa tahun dulu saya jg mengalami masalah yg sama dgn Pak IM. Doktor juga menasihatkan kumur air garam dan gunakan berus gigi ultra soft. Alhamhdulillah masalah gusi tiada lagi. Dulu duit terbang sb slalu jumpa doktor pasal gusi tu lah

Kamsiah yusoff berkata...

satu lagi nasihat doktor,letak ubat gigi kat pangkal gigi(tempat gusi sakit tu)..biarkan seketika sblm dibasuh..

NzA berkata...

sy pn ada masalah sakit gusi ni sejak kecik lg......

hrusli61 berkata...

Satu petanda yang kita sedang stress iala sakit gusi.

Tanpa Nama berkata...

hari tu saya ada guna pain killer nama ponstan. ok jugak, berkesan kurang dalam setengah jam. kesannya pulak bertahan sampai setengah hari...

ANIM berkata...

saya pun sama..
suka beli vitamin ke, supplement ke tapi tak istiqamah tang makan...
kena push juga diri tu IM..