Halaman

Khamis, 28 Ogos 2014

Lupa

Sebenarnya dah acapkali ibu_suri bersuara akan lupa dia pada sesetengah bacaan dalam sembahyang walaupun puas aku ajar.

Doktor di Bukit Mertajam Specialist yang rawat ibu_suri masa awal kena stroke dulu pernah pesan supaya aku sabar mengajar dia perkataan-perkataan yang dia dah lupa. Macam ajar budak tadika, katanya.

Tadi ibu_suri bersungut kerana mutakhir ini aku asyik ulang alik ke masjid. Dia nak aku ajar dia bacaan dalam sembahyang.


Aku pun terfikir untuk buat satu sistem. Zohor dan Asar aku sembahyang dengan dia. Waktu lain aku berjamaah di masjid.

Nanti, aku akan baca kuat pada setiap bacaan supaya dia dapat dengar dan ikut. Walaupun sembahyang siang, membaca dengan kuat untuk pembelajaran tak mengapa.

"Macam mana ni? Banyak yang tak betul.." keluhnya seusai Zohor tadi.

"Tak apa... Pelan-pelan nanti ok lah tu...!"

Memang, dengan orang yang tak tetap emosi seperti ibu_suri ini aku kena bijak memujuk.

1 ulasan:

faizah berkata...

Walaupun ibu_suri lupa bacaan, tapi ibu_suri amat menjaga solatnya..