Halaman

Khamis, 3 September 2015

Warisi


Akhirnya semalam, aku terima kaset yang aku beli secara online dari rakan fb di Indonesia. Seminggu lebih juga kirimannya itu baru sampai secara pos biasa.

Walaupun kaset ini keadaan luarannya udah lusuh tapi dek kerana minat mendalam terhadap penyanyinya dan bercita-cita untuk mengumpulkana semula semua album beliau sedari vol 1 hingga vol 22, aku pejam mata membelinya dengan harga RM40 setiap satu termasuk ongkir. Dan walaupun sekarang ini orang dah tak pandang pada kaset tapi bagi para kolektor yang kebanyakannya Indonesia, mendengar lagu melalui kaset juga sesuatu yang klasik.

Sekarang ini pemanduanku terasa lebih menyeronokkan sebab keretaku telah ditambah dengan pemain kaset. Ini membolehkan aku mendengar semula koleksi kasetku yang disimpan sejak muda yang jumlahnya menghampiri seratus unit. Antara koleksi itu yang aku sayang ialah kaset zaman kegemilangan nasyid era 90an.

Sekarang ini aku minat kumpul semula cd lagu terutama nasyid dalam bentuk individual album (bukan kompilasi) dan aku hampir dapat mengumpulkan kesemua album Rabbani, Hijjaz, Raihan, SaffOne, NowSeeHeart dan banyak lagi. Aku tak banyak simpan album asal Ebiet G Ade. Yang ada hanya dalam bentuk kompilasi. Koleksi lagu dalam bentuk cd lebih tahan lama berbanding kaset yang mudah rosak pitanya jika tidak dikelola dengan baik.

Bila ibu_suri membebel kerana dalam kereta dia lebih suka dengar radio frekuensi 95.7, aku cuma membalas... nak buat macam mana... like father like son.

Selalunya anak yang sulong akan lebih mewarisi fe'el bapanya, kan. Macam Along juga yang mewarisi banyak fe'el aku. 

Nasib baik juga....ujarku tatkala ibu bercerita tentang Along sambil sarapan pagi tadi. 

Kenapa?... 

Sebab kalau ikut perangai ibunya susahlah isterinya nanti.... asyik angin jer seluruh badan...

16 ulasan:

smbotak berkata...

alamak, old skool la bang kaset ni. best. saya pun sekarang suka jugak dengan barang lama ni. kalau singgah car boot sale atau pasar karat, macam jadi ralit tengok barang jualan tu.

saya dah agak, perkataan `ongkir' tu mesti cantuman daripada dua perkataan. bahasa indonesia memang kerap buat perkataan baru hasil cantuman dua atau lebih perkataan kan.

eh, entri saya hari ni pun kira barang lama jugak kan...

Kakzakie berkata...

Masih ada lagi kisahnya kaset macam ini ye. Dulu masa kakak kecik-kecik kakak nampak kat rumah tapi sekarang macam dah tak jumpa.

Memang kalau kita perhatikan anak-anak ada yg ikut cara kita kan. Kadang kakak nampak apa yg anak kakak buat buat kakak senyum sebab dia buat macam masa kakak dulu juga. Tak boleh nafikan tu... genetik dan darah mengalir tu ada:)

Bunda_nora berkata...

Wah IM ni peminat tegar kaset dan penyanyi lama ni nampak nya...sanggup dapatkan untuk koleksi...Ada juga diantaranya yang bunda minat jugak.....

Kaset Sam D'lloyd n Edy Silitonga ada? hihi...

Bunda_nora berkata...

Wah IM ni peminat tegar kaset dan penyanyi lama ni nampak nya...sanggup dapatkan untuk koleksi...Ada juga diantaranya yang bunda minat jugak.....

Kaset Sam D'lloyd n Edy Silitonga ada? hihi...

Bunda_nora berkata...

Wah IM ni peminat tegar kaset dan penyanyi lama ni nampak nya...sanggup dapatkan untuk koleksi...Ada juga diantaranya yang bunda minat jugak.....

Kaset Sam D'lloyd n Edy Silitonga ada? hihi...

iryanty ahamad berkata...

:-)) kemana tumpahnya kuah kalau tak ke nasi..tapi arap2 biarlah ikut perkara yang baik2...

SalbiahM berkata...

memang rare lah bang! saya pun ada kaset kat rumah, nak bagi takut tak sesuai dengan taste music abang plak..huhu

insan marhaen berkata...

SalbiahM,

Daripada nak buang eloklah bagi kat saya. Apa kaset pun takpa... lagu atau ceramah, saya terima.

Kekadang saya suka share dengan orang lain juga atau bagi pada beberapa orang kawan saya di sini yang juga peminat kaset...

saniah ibrahim berkata...

Baguslah IM dgn anak mempunyai hobi yang sama....anak2 saya kaset pun tak kenal.

Nor Azimah berkata...

Suami saya pun ada simpan koleksi kaset ni, tapi takde pemain kasetnya dah, cd pun tak beli, sekarang ni download je

smbotak berkata...

Abang IM kalau nak promote kat fb pun boleh. Terima kasih bang...

insan marhaen berkata...

sm botak,

dah promo kat sini:

https://www.facebook.com/abuhanifahamri/posts/10207562590487963?pnref=story

harap ada yang bersama tuan membuat amal baik ini...

JR berkata...

Saya teringat keset pertama yang saya beli tahun 1970an ialah lagu D'Lyod, sampai kini masih ada beberapa lagu yg saya masih hafal liriknya seperti 'mengapa harus berjumpa', 'bagai air di daun keladi', 'mengapa tega' dan lain-lain. Lepas itu banyak juga kaset yang dibeli termasuk lagu2 Broery Marantika, Titiek Puspa, Eddi Silitonga, Bob Tutupoli dan lain2. Tapi kini semuanya tinggal kenangan, kaset itu sudah tak ada dalam simpanan lagi dan saya sekarang juga tak minat lagi beli kaset sejak 10 tahun lepas....

myliferia berkata...

Kaset ni sempat masa zaman saya sekolah dulu. Kalau nak rewind dengan cepat, pusing kaset pada pen...hehe

fajar galeri berkata...

Coba yang ini deh..
galeri fajar
galeri syifa
jual pembesar penis
cara pakai klg
obat pembesar penis klg
obat perangsang opium spray
tattonox obat penghilang tatto
perangsang ailida chandy
pill pembesar penis vimax
viagra usa
obat perangsang opium spray
alat pembesar payudara
pelangsing badan acai berry
boneka full body
vagina baby pussy
vagina getar suara
penis ikat pinggang
penis tempel
penis maju mundur
penis getar
penis tekuk manual

fajar galeri berkata...

Coba yang ini deh..
galeri fajar
galeri syifa
jual pembesar penis
capsul penggeli vagina
celana pembesar vakoou
alat pembesar penis vacum
arabian oil
black mamba oil
cialis 80mg
levitra 100mg
maximum powerful
africa black ant
obat prangsang potenzol
obat perangsang sex drop
obat pelangsing fruit plant
obat pelangsing fatloss
celana terapi hernia
obat perapat vagina