Halaman

Sabtu, 11 Jun 2016

Mimpi Abah

Arwah abah di hospital, seminggu sebelum pemergiannya

3 kali aku berjumpa abah semasa dalam tidur tadi.

Pertama, abah berjumpa aku untuk meminjam RM9. Ada keperluan katanya. 

Hatiku berdetik... apalah abah ni. Dengan anak sendiri pun nak kira pinjam. 

Aku bagi RM10. Abah menolak.

'Aku nak RM9 jer...'

Kali ke 2, aku berkereta dengan abah. Sampai di satu tempat, aku berhenti dan keluar dari kereta. Tak lama, abah pula keluar dan berdiri rapat dengan aku. Seolah bebisik, abah sekali lagi berkata...

'Abah nak pinjam RM9.'

Aku jadi heran. Takkan abah ni nyanyuk. Terlupa yang tadi dia dah minta RM9. Namun tangan ini bagi juga.

Kali ke 3, abah jumpa aku lagi. Kali ini dengan wajah resah, abah minta pinjam duit dengan jumlah yang sama... RM9. Aku bagi juga tapi dengan hati penuh kehairanan. Apasal dengan abah ni?

Tiba-tiba lalu kawanku Mukhtar (yang ni kawan sekerja aku dulu. Entah macam mana boleh ada dalam mimpi aku semasa hayat abah masih ada...).

'Tengok dia tu,' sambing bibir muncung ke arah abah...

'Dah terdesak macam ni baru nak pi tolong...'

Aku pun berjalan cepat-cepat ke arah yang dimuncungkan oleh Mokhtar. 

Atas bukit, apa yang aku nampak ialah Ayah Co dan Pak Cik Saba (abang dan adik abah). Aku melihat mereka dengan beberapa orang lain. Aku tak faham apa yang berlaku.

Kerana aku tiba-tiba tersedar dari lena...


p/s: Aku memang susah malah mungkin tak pernah bermimpikan abah sebelum ini. Tak mahu beranggapan apa-apa melainkan ianya cuma mainan tidur. Balik kampung nanti, isyaAllah, harap tak lupa nak ziarah pusara abah...

6 ulasan:

saniah ibrahim berkata...

Mungkin ada makna yang tersirat ,hanya Allah maha mengetahui..al fatihah utk ayah IM.

Murni Alysa berkata...

al-fatihah kepada arwah ayah IM

Kakcik Nur berkata...

Semoga roh Allahyarham sedang tenang di sana. Kirimkanlah doa buatnya...

Bearcat berkata...

MasyaAllah. Saya juga teringatkan arwah ayah ketika ini.

Nooriah Abdullah berkata...

Semoga arwah bersama mereka yg dirahmati oleh Allah amenn

Nooriah Abdullah berkata...

Semoga arwah bersama mereka yg dirahmati oleh Allah amenn