Selasa, 5 Julai 2016

Pi Market... 2


Agak kesal juga bila last minute Along bagitau tak dapat terus balik dari Kepong ke Penang. Tukar keputusan, singgah bermalam di Ipoh dulu.

Aku memang faham. Amat memenatkan bila balik dengan menunggang motor kapcai untuk jarak yang panjang. Aku tahu, dia memilih menaiki motor berbanding naik bas seperti hari-hari biasa dia balik kerana tak mahu sangkut dengan jem yang berjam-jam.

Tapi.... tulah.... aku harapkan dialah yang akan menjadi cef utama memasak rendang ayam ni dan aku sebagai penolong saja. Sebaliknya, apa dah jadi sekarang....?

Akulah yang tunggang langgang kat dapur. Nak harapkan ibu_suri sangat, memayang bawang yang 1 kilogram ( ikut resepi ) asyik merungut. Sekejap bawang terjatuh ke lantai, sekejap gaduh renyah, sekejap bertanya... betul ke resipi ni? 1 kilo bawang... banyaknya.

Aku pulak jadi konfius. Beberapa kali rujuk resipi Azie kat laptop. Betullah... Lagipun ramai yang komen kata dah cuba dan sedap!

Huu... memang aku respeklah kepada para isteri yang rajin ke dapur dan memasak yang sedap-sedap untuk isteri dan anak-anak. Bukan bidang kerja aku le ni....

Ni baru setahun 2 kali aku 'terpaksa' buat rendang ayam demi nak jaga hati ibu_suri. Hari- hari lain cuma beli lauk kat kedai je. 

Kalaulah setiap masa ke dapur, macam jiran belakang rumah aku ni.... mau haus tangan aku ni... kena cabai, bermain air dan sabun...

2 ulasan:

mokja berkata...

Selamat Hari Raya IM dan ibusuri. Maaf akak pinta andai terkasar bahasa. Nak try lah rendang ayam Azie pula.

Kamsiah yusoff berkata...

raya kedua saya pi taman guar perahu..