Halaman

Sabtu, 18 Mac 2017

Oh Singkiku!


Piping untuk singki di belakang dapur memang dah lama bocor sebenarnya. Bil air pun perlahan lahan naik dari rm9 ke rm12. Sikap bertangguh itu sememangnya tak bagus!

Hari ini barulah situkang paip itu senang untuk datang membaiki. Dia tinggal kat Perda.  Melihat kepada nama, kulit dan wajahnya mungkin seorang mamak.

'Seronok tengok orang kita buat kerja sendiri,' ujarku ketika melihat dia memunggah perkakasan dari lori.

Asalnya aku cuma nak minta dia perbaiki paip yang bocor dan ubahsuai pili kat singki. Tapi sudahnya aku juga minta dia gantikan tangki pam tandas, baiki dinding bilik mandi yang berlubang lubang dan ubah suai paip depan porch.

'piping rumah ni rasanya dah lebih 10 tahun dah...' ujarku lagi.

Aku teringat dahulu,  balik sahaja dari kerja aku terlihat ibu_suri bertukang di dapur.  Bila aku menjengah,  ibu_suri bertanya aku sambil di tangannya memegang mertol...

'Tadaaa... Macam mana abang.  I nak buat lain para singki ni'

Aku tepuk dahi dan beristighfar beberapa kali melihatkan para singki tinggi suku bahagian.  Yang  lainnya pecah berderai menyembah lantai.

Lantai tandas pula dah tinggal sekerat. Mangkuk tandas retak...

1 ulasan:

munirah mansor berkata...

Rajin juga yaa ibu suri bertukang