Khamis, 9 Julai 2020

Banyaknya Dosa Aku...

Aku letak di sini sebuah catatan yang aku dapat dari wassap. Bergetar jantung aku bila membacanya. Allahurabbi.... Banyaknya dosa yang terpaksa aku pikul!




1. Lelaki bujang Menanggung Dosa Sendiri Apabila sudah baligh..Sedangkan Dosa Anak gadis Ditanggung pula oleh Bapaknya..

2. Lelaki Yang Menikah Menanggung Dosa sendiri..Dosa istri..Dosa anak Perempuan Yang Belum kawin dan Dosa anak Lelaki yang belum Baligh...

3. Hukum Menjelaskan..Anak Lelaki Bertanggung Jawab pada Ibunya..dan Sekiranya dia tidak Menjalankan Tanggung Jawabnya Maka dosa baginya Terutama anak Lelaki yang paling Tua..Manakala Perempuan tidak...Perempuan Hanya perlu taat kepada Suaminya...

4. Istri Yang berbuat baik Mendapat pahala.. kalau Berbuat tak Baik Dosanya Ditanggung Pula oleh Suaminya...

5. Suami wajib Memberi Nafkah pada istri..Tapi istri Tidak...
Walaupun Begitu istri boleh Membantu...Tak Layak bagi Suami Bertanya Pendapatan istri Lebih-lebih lagi Menggunakan Pendapatan istri Tanpa izin..

6. Diakhirat kelak, Seorang lelaki akan Dipertanggung Jawabkan Terhadap 4 wanita ini Istrinya..Ibunya..Anak Perempuannya dan Saudara Perempuannya.


Walaupun setiap kali aku balik kampung dan mencium tangan mak sambil meminta dia memaafkan segala kesalahan sedari aku kecil hingga tua, mak akan berkata: 

'Mak dah maafkan dosa kamu dan dosa semua anak-anak mak sejak dulu lagi'

Namun aku seperti tidak berpuas hati. Maka setiap kali aku memeluk dan mencium tangan mak aku masih tetap keampunan dari dia kerana aku kenal siapa diri aku.

Di dalam keluarga aku, maklah orang yang paling banyak menumpahkan airmatanya menjaga kami adik beradik terutama ketika abah aku menghidap skizofrenia sehingga hampir hendak dimasukkan ke Hospital Tanjung Rambutan!

4 ulasan:

Syazni Rahim berkata...

Semoga Allah SWT mengampuni dosa-dosa kita semua aminn

Warisan Petani berkata...

Kita kena banyak beristigfar

Kamsiah yusoff berkata...

Alhamdulillah...moga memberi kesedaran pd yg masih terleka

mamapp berkata...

Allahu besar tanggungjawab