Isnin, 1 Februari 2021

Nasi Goreng

Beberapa hari ini ibu_suri asyik request aku masak nasi goreng sahaja untuk sarapannya. Tak kira siang malam. Pukul 4 pagi pun dia pernah gerak aku dari tidur kerana katanya lapar dan minta aku masakkan megi atau nai goreng. Dalam pada aku merungut-rungut pun aku bangun dan ke dapur juga.

Tengahari ini pun dia nak aku buatkan nasi goreng untuk dia. Jadi on the way balik dari ofis, aku singgah beli nasi dan ikan goreng masin.

Balik rumah aku ambil isi ikan masin itu dan aku gaul ke dalam nasi. Aku kena hati-hati memilih menyisih tulang. Kalau tersilap makan oleh ibu_suri aku juga yang akan susah nanti.

Aku tak pandai dan malas masak sebenarnya. Setakat telor dadar boleh la. Tapi... pung pang pung pang... siap jugalah dengan berpeluh-peluh di dapur.



Yang bagusnya, habis sepinggan dibedalnya.

"Abanag tak mahu ke?" tanya dia bila nasi itu tinggal cuma lebih kirang 4 sudu. Memang macam tu la selalunya dia.

"Takk... Abang ada beli nasi lain.."

Kalau ikutkan hati, malas aku nak beli pun jauh sekali memasak. 

Malam ni dia nak makan nasi dengan lauk sardin semalam.

Esok aku cadaang nak beli udang kering. Masak nasi goreng udang kering pula, ntah apa pula rasanya nanti.

14 ulasan:

Amie berkata...

Nasi goreng udang kering sudah tentunya sedap.

Shida Radzuan berkata...

Banyak variasi nasi goreng pakcik IM..boleh tukar2 masak..tgk je kat youtube byk hehee :)

NARDtheNERD berkata...

orang masakkan memang sedap hehe

Wak Lat berkata...

kenapa x beli je nasi goreng kampung kat kedai mamak ke

insan marhaen berkata...

Dia tak mahu. Nama kedai mamak lagi la dia pangkah.

Memang renyah dan pening menjaga pengidap bipolar disorder ni.

Sikap, selera dan mood berubah ubah...

Kamsiah yusoff berkata...

alhamdulillah ibu suri masih berselera utk makan...layankan ja la IM

Nor Azimah Ali berkata...

IM beli je perencah nasi goreng adabi tu, mcm2 jenis ada, senang nak guna time egergency

insan marhaen berkata...

Isunya ibu_suri bukan jenis macam tu. Susah nak tentu selera dia. Cepat berubah dan tak sama macam kita yg normal ni...

Suria Amanda berkata...

Air tangan suaminya..mesti la sedap pada dia kan...

Wak Lat berkata...

jgnla ckp beli kat kedai mamak

Rabiahtul adawiyah berkata...

Sedapp nasi goreng tuu

Syazni Rahim berkata...

air tangan suami, tu yang buat lagi sedap tu :)

Azhafizah MN berkata...

Tanda nasi goreng sedap tu habis dimakan :)

Rabiahtul adawiyah berkata...

sedap nasi goreng