Halaman

Khamis, 30 September 2010

Jika Aku Seperti Dia

Tadi malam seperti malam-malam sebelumnya, ibu_suri gelisah di katil lantaran tidak dapat memincingkan mata. Jam 3 pagi dia gerak aku yang lena di sebelah.

"Kenapa I tak boleh tidoq?"

Soalan yang sukar untuk aku jawap.

"U dengaq tak perut I... kruk... krak... kruk.. krak..."

Aku masih pejam mata.

Balik kerja selalunya dia sudah sedia menunggu aku. Belum sempat tanggal baju dia akan minta aku memeluknya kemas-kemas.

"Dada I rasa berdebar-debar. Kenapa?"

Aku cuma diam. Dah tak ada jawapan yang nak aku fikir dan berikan. Aku tahu tindakan kimia di dalam badannya yang tidak stabil membuatkan dia jadi begitu. Itu apa yang aku faham lewat penerangan dari pakar Psikiatrik, Hospital Besar Pulau Pinang.

Semalam aku lansung tak boleh nak buat apa-apa. Sekadar mandi, basuh kain dan sediakan makan malam. Lebih dari itu aku hanya habiskan masa duduk di sisinya. Picit-picit kaki dan tangannya yang katanya lenguh.

Jauh di sudut hatiku berbisik; jika ditakdirkan aku tiada, siapalah agaknya yang mampu menjaga ibu_suri paling tidaknya sesempurna aku?

Dan jika ditakdirkan bahawa akulah yang sakit seperti dia kini, adakah dia boleh menjaga aku sesabar aku menjaga dia?

'Tuhan! Terima kasih kerana kau berikan aku keadaan yang seperti ini. Benarlah bahawa Engkau meletakkan dugaan kepada hambaMu itu sekadar yang mampu ditanggunginya.'

15 ulasan:

kakcik berkata...

Memang tidak mudah menjaga orang sakit - kesabaran itu asas yang paling penting. Semoga IM terus kuat dan dikurniakanNya dengan kesihatan yang sentiasa baik.

Marina Monroe berkata...

Menjaga orang sakit memerlukan kesabaran yang tinggi, sabarlah..jgn sesekali merungut dan buat muka 'give up' or 'fed up'pd si sakit..kerna ia akan meninggalkan pedih yg mendalam.

ibuintan berkata...

semoga IM terus diberi ketabahan dan kesihatan yang baik demi ibu-suri

siti murni berkata...

Salam IM...

tabah lah...terima setiap ujian dengan senyuman..

"orang yang mempunyai senyuman yang manis adalah orang yang bila ditimpa musibah dia berkata "Inna lillahi wainna illaihi rajiuun." Lalu sambil berkata,"Ya Rabbi Aku redha dengan ketentuanMu ini", sambil mengukir senyuman"

CgMas berkata...

En IM tu positif je selalu.. dia x de apa2 tu.. oh ya! x lama lg nak dpt menantu kannn... boleh la dia tolong apa yg mampu

kak wan berkata...

Tahniah buat IM..,sebenarnya tak ramai orang yang sanggup hadapi situasi spt IM ni..tak kira suami atau isteri.
Apa kata selepas balik kerja IM bawa ibu_suri jejalan kasi luas pandangan...

Ariff Budiman berkata...

Baru2 ni ada saya mendengar kuliah maghrib. Antara yang menarik untuk saya share ialah, kata ustaz Allah memberi dugaan kepada mereka yang dia kasih dan setiap dugaan itu mampu dilalui. Insyallah IM mampu sebagaimana saya lalui

ibundo berkata...

IM seorang yang bertuah kerana diberi dugaan begitu olehNYA. InsyaaAllah, janjiNYA itu benar....

iBu...gUru berkata...

salam IM
Moga tabah dalam menghadapinya....berat mata memandang.............. sabar

hentian berkata...

tk. muga ujian ini juga akan selalu mengingatkan IM pada kelemahan ibadah IM padaNya.

Zakir Lazarus berkata...

assalamulaikum...

zakir tak tau nak kata apa-apa... nak beri kata semangat IM memang mempunyai jiwa yang cukup ketahanan....

nak bagi kata-kata nista pada IM tak layak pulak sebab pengorbanan IM bukan calang-calan lelaki mampu harungi....

apa-apa pun terima kasih kerana memperjuangkan hidup itu bukanlah mudah selagi ada hawa dan nafsu yang sering menggoda ke arah kemelaratan....

tahnah IM.....insan mulier(braveman heart)

suatu hari nanti pasti ketemui jalanNYA....insyaallah

maiyah berkata...

salam IM..

betul2.. tuhan lebih tahu apa yg terbaik utk kita

khai berkata...

IM, mendoakanmu sekeluarga selalu..take care

luahfikiran berkata...

SALAM,
ALLAH MENGUJI KITA. ALHAMDULILLAH PUAN TELAH MELAKUKAN YANG TERBAIK. TERUSKAN

Anonymous berkata...

I think that what you published was very reasonable. However, think about this, suppose you were to write a awesome headline?
I ain't suggesting your information isn't good., however what if you added a post title to maybe grab folk's attention? I mean "Jika Aku Seperti Dia" is a little vanilla. You might look at Yahoo's home page and watch how they write news titles to get people to
open the links. You might add a related video or a picture or two
to grab people excited about everything've written. In my opinion, it would make your blog a little bit more interesting.

Feel free to surf to my web blog ... how do you get out of payday loans