Halaman

Khamis, 8 November 2012

CiliFM

Syeh Korma,











Sebenarnya aku dah lama tahu pasal adanya radio-maya CiliFM ni. Tapi bukan sebab malas nak ikuti. Cuma tak kose je nak melayarinya. Lebih mudah dengar lagu dari blog sendiri.

Tapi tadi bila kamu seperti desak aku supaya cuba juga mendengar dan kamu tunjukajar aku bagaimana nak membuat permintaan lagu melalui wall FBnya, aku jadi teruja. Kebetulan tadi segmen permintaan untuk lagu-lagu loghat negeri. Nak minta lagu loghat Pulau Pinang, aku tak dapat nak ingat tajuknya secara spontan. Jadi aku minta DJ Hokage Kazakage Ranger Puteh memutar lagu Bior Pape Ase begaye alunan penyanyi Raisudin Hamzah. Hi, ralit juga mendengarnya.

Tiba-tiba aku rasa syok pula dengan radio ni. terasa dekat dengan aku kerana celotehnya yang santai dan berulangkali menyebut nama aku walaupun telor sebutannya agak sedikit tidak sempurna.

Kesian juga aku bila berulang kali dj itu memberitahu bahawa operasi CiliFM bermodalkan sumbangan darorang ramai. Hatta, dj yang bertugas adalah secara sukarela tanpa imbuhan. Besar sekali pengorbanan mereka demi keinginan untuk berbakti kepada masyarakat bertunjangkan semangat dan kemahiran apa yang mereka ada.

Syeh Korma,


Aku tidak akan terkejut jika satu hari nanti ada khabar yang membeitahu mereka telah pun ditahan oleh penguasa kerana kepedasan cili yang mereka hidangkan setiap hari di alamaya serba luas ini. Tapi bak kata peribahasa:

Kalau takut dilambung ombak, 
Jangan berumah di tepi pantai.

CiliFM telah membuktikan kerjabuat mereka dalam menyampaikan berita secara telus sambil menghibur masyarakat dengan cekal dan konsisten. Kita bagaimana? Takkan nak duduk di depan komputer riba dan membaca tenang usaha dan kejayaan orang lain saja?

Apa kemahiran yang kita ada, apa ruang yang kita punya, gunakan sebaiknya sebelum Izrael berada di hujung kepala. Paling tidak, menggunakan FB bukan sekadar bercerita tentang menu apa yang kita sarapan pagi ini tetapi kata-kata baik yang boleh dimanafaatkan oleh diri kita dan orang lain juga.

Syeh Korma,

Apapun, dalam hidup bermasyarakat ini, senjata yang paling utama perlu ada ialah sikap dan penampilan kita sendiri. Orang tidak nampak warna apa yang ada di dalam hati kita tetapi dari baju yang kita pakai, orang lain boleh agak kategori mana kita ini.

Maaf. Dah jauh malam. Berkali-kali ibu_suri suruh tidur sebab esok kena bangun pepagi untuk mandikan dia. 

Wassalam!

7 ulasan:

❤Kamsiah❤ berkata...

pertama kali dengar...

Kunang-Kunang berkata...

Saya pun pertama kali dengar tentang cilifm ni.

Norhaizan hakim berkata...

Sebab itukah ada orang mampu berbaju putih sedangkan hatinya hitam?

Norhaizan hakim berkata...

Sebab itukah ada orang mampu berbaju putih sedangkan hatinya hitam?

Kakcik Nur berkata...

Belum pernah dengar...

Anonymous one berkata...

Lama tak dengar radio online

NoorVictory berkata...

Assalamualaikum IM.

Sihat? Ibu_Suri sihat?

Dah lama tak jenguk sini. Lagu-lagunya tetap menusuk ke hati, membuai-buai. :)