Halaman

Selasa, 2 Julai 2013

Tak Sedap Badan



Ntah kenapa rasa tak seronok sahaja hari ini di tempat kerja. Bila aku teliti, mungkin ada 3 sebab utama. Antaranya, kerja-kerja untuk menghadapi odit TS yang masih belum selesai, gadaian Ar Rahn ibu_suri yang dah tamat tempoh matang serta kebaragkalian Akhmal akan keluar di sekitar bulan Ramadhan ini.

Waktu rehat pagi di lokasi kerja, aku cuba lelapkan mata sebentar di surau. Itu memang salah satu cara aku me-release ketegangan dalam diri bila ianya berada di kemuncak. Mengharaapkan keberkatan tidur di surau atau masjid akan dapat meringankan beban yang memberat dada.

Fikir punya fikir, akhirnya aku ambil keputusan untuk minta cuti separuh hari dari bos dengan alasan aku rasa tak sedap badan dan ingin rehat di rumah. Seperti biasa, bos aku akan balas emel aku dengan perkataan - Ok. Take care your health.

Nasib baiknya aku tidak carpool hari ini. Setelah selesai urusan aku dengan Ar Rahn ( cuma ini satu-satunya masaalah yang boleh diselesaikan sementara yang lain hanya masa yang menentukan ), aku balik ke rumah. Setelah selesai solat Asar, aku tidur di sebelah ibu-suri yang kali ini agak memahami keadaan diriku.

Sayangnya, bila ibu_suri bertanya... Awai you balik?

Aku cuma jawap... Saja amik cuti. Rasa tak sedap badan. ( Tanpa memberitahu bahawa yang tak sedap itu bukan sangat badan tapi hati nurani... )

2 ulasan:

ANIM berkata...

sakit badan boleh diurutkan..
tapi kalau tang hati...mencari ketenangan tu yang pasti...

insan marhaen berkata...

anim,
ketenangan hati sukar dibeli. ianya wujud dengan kehendak Allah jua.