Halaman

Sabtu, 5 Oktober 2013

Di Sebalik Nasi Ayam Dan Milo...


Sambil menunggu Kancil diperiksa, 
makan nasi ayam kosong bersama milo


Semalaman tadi ibu_suri kembali tak dapat lelapkan mata. Pagi ini dia mengadu sakit kepala. Minta ubat. 

Aku berikan dulu sarapan; 2 keping roti whole grain berplanta dengan secawan teh. Terasa belas bila melihat raut muka dan erangnya seperti anak-anak kecil  menahan sakit.

Aku selimuti dia bila dah usai makannya. Aku harap dia akan tidur supaya bila bangunnya nanti sakit kepalanya hilang.

Kekadang memang dia begitu terutama bila datang musim tidak boleh tidurnya yang pernah mencapai 3 hari (36 jam). Aku tahu, hipertensinya tentu menjadi tinggi. 

Aku pernah minta pandangan kawanku seorang jururawat tentang bagaimana yang boleh aku perbuat bila melalui situasi seperti ini. Dia ada menyarankan sesuatu. Tapi buat masa ini aku belum sanggup berbuat seperti itu.

Aku kemas bilik ibu_suri seperti setiap hujung minggu. Bilik ibu_suri aku pastikan selalu dalam keadaan bersih dan dilihat bersih. Luar bilik semak tak apa. Aku pun bukan larat sangat nak kemas semuanya. 

Aku keluar jogging sekejap. Aku bertekad untuk menjaga kesihatanku yang perlahan-lahan terasa susut. 

Aku teringat Kancilku. Mekanik Perodua Seberang Jaya ada beritahu aku bila mengadu tentang timing enjin dan suhu selalu tinggi terutama bila berada dalam Q;

"Enjin kereta awak ni kena buat top overhaul.."

"Tapi kereta ni boleh dikira baru. Belum sampai 10 tahun. Hutang pun tak habis lagi. Takkan cepat sangat kena overhaul sedangkan saya selalu hantar servis kat sini."

"Ayah.." sela Angah pula bila balik rumah aku mengadu. 

"Mungkin kesan dari eksiden dulu. Body bergoyang, dashboard senget.... ayah perasan tak?"

Aku cuma terdiam mengiyakannya. Semakin semak rasa di dada. Kancil itulah yang selalu aku guna untuk bawa ibu_suri berjalan-jalan mententeramkan perasaanya. Takkanlah kancil itu pula bermasaalah...

3 ulasan:

abu muaz berkata...

apa khabar tuan?

❤Kamsiah❤ berkata...

saya tak cukup tido dari kebiasaan pun dah cukup membuatkan kepala terasa berat..inikan pulak 3 hari spt ibu suri..maunya berpinar2 mata..berata terasa kepala..

insan marhaen berkata...

abu muaz,

TK kerana singgah. Lama tak dengar berita.

Kamsiah,
Tapi ibu_suri steady jer. IM yang letih melayani kehendaknya!