Halaman

Isnin, 11 Ogos 2014

Perginya Mak Cik Zah

Aku baru nak mula puasa 6 tatkala orang lain dah pun merayakan kejayaan mereka termasuk ibu_suri. Ah.. tak apalah. Puasa 6 kan ada di sepanjang 30 hari Syawal. Beberapa kali aku membelek taqwim Hijri untuk memastikan aku sebenarnya tidak tersilap jangkaan.

Aku mendapat panggilan talipon dari adik ipar - Yati menyatakan bahawa Mak Cik Zah, isteri kepada arwah Pak Cik Sahar yang dulunya pernah menjadi mandor di Ladang Teh Boh, Cameron Highlands telah menghembuskan nafasnya yang terakhir jam 7 pagi tadi. Innalillah!

Selalunya, dalam bab kematian adik beradik ini aku tak akan berfikir panjang dan segera balik untuk menziarahi jenazah. Akan tetapi untuk kali ini aku terpaksa beritahu Yati;

"Nampaknya Yop tak dapat nak pi ziarah. Yop tak boleh ambil cuti sebab tak mahu ganggu proses perberhentian kerja Yop yang tinggal 13 hari saja lagi ni."

Dan masaalah lainnya pula ialah... bagaimana aku nak beritahu ibu_suri yang pastinya akan terkesan dengan berita sedih seperti ini?

bagai yang di duga. selepas selesai berbuka puasa, sambil menonton Berita Utama tentang isu TSKI dan kerusi embinya itu, aku beritahu sepintas lalu tentang perginya Mak Cik Zah.

Spontan dia bertanya;

"Tak boleh ke abang ambil cuti; kita pi Bidor ziarah jenazah malam ni?"

ibu_suri bersama Mak Cik Zah yang bercermin mata 
sedang membungkus Teh Boh

Aku teringat waktu-waktu aku selalu juga pergi ke rumah beliau yang berbinaan kayu bercat hijau dan terletak di lereng bukit, tengah-tengah ladang teh. Masa itu Along, Angah dan CT masih kecil bermain-main dengan traktor dan itik angsa yang berkeliaran...

"Abang... jom jalan-jalan hiburkan hati I ni..." pinta ibu_suri sambil membilang 1..2..3.. sebagai isyarat yang permintaannya itu tidak boleh ditangguhkan. Aku tahu, itu maknanya dia sedang tenggelam dalam kesedihan!

8 ulasan:

JR berkata...

Takziah..Semoga Allah menempatkannya di kalangan mereka yang beriman....

BUNDA a.k.a KN berkata...

Innalillah... salam takziah untuk keluarga arwah...

Kakcik Nur berkata...

Innalillahhiwainnailaihirojiun

Nor Azimah berkata...

Salam takziah buat keluarga makcik Zah ye IM

hrusli61 berkata...

Itulah fitrah kita dari Allah kita datang kepada Allah kita kembali.

sud@is berkata...

Innalillalhhiwainna ilaihirajiun....
salam takziah

NzA berkata...

Innalillahhiwainnailaihirojiun dan salam takziah.

smbotak berkata...

al-fatihah...