Halaman

Jumaat, 28 November 2014

Toing


Bila diberitahu Jumaat tadi bahawa j/k qariah masjid akan menganjurkan program konvoi untuk anak-anak remaja yang gemar berpeleseran di taman aku ini, mungkin akulah di antara bapa yang gembira mendengarnya. Aku bayangkan akan cuba membujuk Akhmal untuk join program ini. Program konvoi, tentulah depa suka. Malah aku pun cadang nak join sama.

Namun bila kemudiannya, khatib mempericikan aturcara program antaranya menziarahi pondok Tuan Hj Musa di Sikh, harapan aku tiba-tiba jadi... toing..toing..toing..

"Macam ni kalu, yang ikut cuma anak-anak yang memang dah baik. Yang haru biru macam  Akhmal, dengaq nama pondok aje, depa pangkah awai..."

Aku teringat masa aku jadi j/k perkhemahan remaja di Hutan Lipur Bukit Panchor, Nibong Tebal dulu. Antara peserta yang turut sertai ialah remaja penagih rokok. Bila pemudahcara perkhemahan dapat tahu dia hisap rokok di balik pokok, jenuh remaja tu kena 'tazkirah'.

Sekarang ini bila aku fikirkan semula, rupanya pendekatan itu satu kesilapan. Memanglah remaja yang sebegini kita nak perbetulkan. Tapi perbetulkan mereka bukan dengan sekali program ibadah atau sekali tazkirah. Kita perlu dekati mereka secara halus dan hikmah. Dia nak datang ke program macam ini dalam keadaan memakai tudung pun dah kira cukup bagus.

Jadinya, tak dapatlah aku nak lihat Akhmal join program masjid ini kelak. Mungkin lain kalilah agaknya.

Tiada ulasan: