Halaman

Selasa, 20 Mac 2018

Ke Jabatan Psikiatri dan Kesihatan Mental


Pagi ini bawa ibu_suri ke temujanji dengan doktor di Wad 102. Kira-kira 6 bulan selepas temujanji sebelum ini.

Walaupun logiknya 1/2 tahun itu lama tetapi tidak pula bagi aku. Macam baru bulan lepas sahaja aku ke sini.

Sepanjang pemanduan merentasi sesak lebuhraya dan jambatan Pulau Pinang tadi ada saja rasa terbeban, rasa jemu dan rasa mahu 'pencen' saja dari membuat semua ini menyelinap di sanubari. Istighfar beberapa kali...

Mencari parkir di HBPP ini semacam semut berebut sebutir gula. Hampir 45 minit juga menunggu, melilau cari petak kosong. Risau juga jika ibu_suri nak terk*nc*ng atau lebih parah, nak terb*r*k macam hari tu.

Nasib baik di wad, dapat berjumpa dengan doktor yang sama dengan sebelum ini. Soalan beliau juga masih sama seperti dulu, kini san selamanya...

' ada masalah tidur? '
' ada dengar orang bisik bisik? '
' ada rasa nak marah marah? '

' Tak ada pun. Okey jer... ' jawap ibu_suri.

' Kenapa doktor simpan janggut pulak? ' tanya ibu_suri.

' Tak boleh ke... ' balas doktor muda yang manis raut mukanya.

Memang sekejap sahaja soaljawap dengan doktor ini berbanding tempoh masa datang dan cari parkir. Tak ada isu baru. Ubat pun kekal dengan dos yang sama; yang paling minima bagi pesakit macam ibu_suri walaupun dah beberapa kali aku minta kurangkan dos.

' Kenapa tak kata kat doktor tu hensem tadi? ' usikku kepada ibu_suri sambil menolak kerusi roda yang berkeriut menahan beratnya 135kg ibu_suri.

' Awat, takut ibu tergoda ka? ' balas ibu_suri yang memang kerap tersasul membahasakan dirinya 'ibu' tatkala berbual dengan aku.

Jarum jam anti clockwise di tangan kiri aku dah menunjuk ke pukul 1 tengahari. Entah apa masaalahnya, punyalah panjang Q di kaunter ambil ubat hingga berderet di sepanjang koridor.

Nampaknya aku cuti kerja sahajalah hari ni.

2 ulasan:

umi alya berkata...

Boleh tahan juga ibu suri bergurau.. tersenyum saya membacanya.. 😀

Normala Saad berkata...

Mmm... Betul tu saya pun nak tergelak juga bila baca bahagian tu...