Khamis, 15 Mac 2018

Cucu ke 3.... II

InsyaAllah, jika diizin Allah, Ayu boleh keluar wad hari ini. Anaknya pun tampak sihat, tidak seperti 2 kakaknya sebelum ini yang mengidap penyakit kuning yang agak ketara.

Kalau tak salah aku, ibu_suri memaklumkan yang nama cucuku ini ialah Uwais Rizki. 

"Apa pendapat abang?"

"Okey la tu. Selagi namanya bermaksud yang elok-elok kita setuju saja. Bukannya anak kita. Semua itu tanggungjawap ayahnya memberikan nama yang baik-baik..."

Tapi sebenarnya hati ini tidak dapat lari dari berkata:

'alangkah baiknya kalau dia meletakkan anaknya ini dengan nama Uwais Qarni - sahabat nabi yang terkenal di langit walaupun tak popular di bumi.'

Namun itu adalah hak dia sebagai ayah memberikan nama yang baik-baik.

Nama aku dan 2 adikku pun diberi oleh datukku belah mak. Sebab itu nama kami adalah sempena nama sahabat dan ibu susuan nabi. Nama adik-adik yang lain adalah nama-nama moden dan semasa tapi masih berdasarkan maksud yang baik-baik juga.

Apapun, aku nak kongsi gambar cucuku di hari ke 3, hari ini...


Kalau ikutkan pendapat besanku, wajah cucu kami yang ketiga ini mirip wajah adik kepada Ayu. Kalau ikut pandangan aku pula, memang tak ada mirip wajah keluarga aku atau keluarga Angah sendiri.

Aku beritahu besanku bila dia menghulur cucuku untuk didukung,  maaflah... aku masih tak berani dukung cucu baru ku ini. Kepalanya masih lembik...huhu!

3 ulasan:

Kakcik Seroja berkata...

Sedap nama tu dan semoga bagus juga maknanya. :)

Normala Saad berkata...

Alahai comelnya dia. Hidung mancung.

Umialya berkata...

Comelnya..

Hidung mancung, ikut atuk ya?