Halaman

Sabtu, 15 November 2014

Mereka Tidak Tahu


Aku singgah  di rumah kakak ipar semalam melihat cucuku yang diasuhnya. Ketika ruang kosong yang ada, biras aku datang merapatkan kerusi ke sisi dan bercerita tentang bebanan yang dia tanggung selama 3 tahun isterinya itu mengidap mild stroke.

Aku dengar dengan senyum didalam hati. Kesemua yang diceritakannya itu bagi aku masih ringan berbanding apa yang telah aku tempuh dan tanggung selama lebih 7 tahun menjaga ibu_suri.

Memang betul kata-kata birasku itu. Orang lain takkan faham dengan apa yang kami berdua alami. Orang lain akan melihat isteri kami seperti ok sahaja. Sihat sahaja. Tidak ada apa masaalah yang dilihat.

Namun apa yang berlaku setelah mereka pulang itulah yang mereka tidak tahu. Kepayahan menjaga pengidap stroke yang mempunyai emosi tidak menentu ini membuatkan kami berdua selalu stress.

Aku selalunya mengalami kesakitan pada otot seperti di cucuk-cucuk, birasku pula mengalami ketat di dada (pengidap lelah). Kalau aku bila stress, akan tidur, birasku pula bila stress akan membakar rokok.

Yang sama terhadap kami berdua ialah... bila stress, kami akan curi-curi peluang - kalau aku memandu kereta sendirian, dia pula menunggang motor minum di mana-mana kopitiam.

Bukan saja orang lain tidak akan tahu malah anak-anak sendiri juga, mungkin tahu tapi tak merasai seperti apa yang kami rasai.

Namun begitu masih beruntung sebab aku ada Angah untuk sesekali meluahkan apa yang berbuku di hati. birasku pula ada anak perempuannya untuk mengadu.

Aku teringat adikku - Duyah yang menjaga mak di kampung - lumpuh sebelah kiri. Dan juga mak kepada sahabatku yang menjaga adik perempuannya di kampung yang juga dirujuk ke Unit Psikiatrik seperti ibu_suri. Tentu mereka juga menanggung  stress sama seperti kami. 

Sabar... itulah perkataan yang selalunya diungkapkan ke telinga kami. Dan kami tidak pula menafikannya!

3 ulasan:

❤Kamsiah❤ berkata...

IM...benarlah kata pepatah...berat mata org memandang..lagi berat bahu yg menanggung bebannya..org lain hanya boleh berkata sabar...sabar...

Bunda a.k.a KN berkata...

Apa yang dilihat tak sama apa yang di rasa...

sud@is berkata...

Ketentuan Allah yang juga rahsia Allah, setuju dengan kedua pengomen diatas.