Halaman

Khamis, 22 Oktober 2015

Esok, Gulai Rebung...


Aku memang tak pandai memasak gulai. Selalunya untuk makan tengahari, aku beli sahaja di kedai. Kalau rajin sikit, beli ikan basah, goreng di rumah. 

Antara gulai yang aku suka dan mudahbeli termasuklah gulai rebung. Rebung ini, kalau dapat jenis yang masih muda trang tang tang, lagi best.

Entah macammana satu hari ibu_suri bertanya pada aku... orang darah tinggi boleh makan ke rebung ni, bang? Oppss... tersentot juga aku. Untuk beberapa minggu, aku tak beli lagi gulai rebung walaupun teringin. 

Abang cubalah tengok dalam internet, boleh ke orang darah tinggi makan rebung... ibu_suri melontar cadangan semalam. Betul juga...!

Tau apa yang aku jumpa? Rupanya bukan sahaja boleh makan malah ianya baik untuk dijadikan makanan kesihatan. Aku kongsikan sedikit 5 dari beberapa khasiat rebung, kalau kena gaya memasaknya...hehe...

1.  menurunkan berat badan
2.  membantu pencernaan
3.  anti kanser
4.  menyembuh luka
5.  menurunkan kolestrol

Nampak gayanya, ada can lah aku beli gulai rebung esok. Beli ikan basah dan goreng sendiri... bersama sambal belacan... perghhh...

8 ulasan:

aTieYusof Family berkata...

Salam IM..
ohhh bagus utk kesihatan rebung..klu masak lemak memang peberet sy jugak..hehe..

Kakzakie berkata...

Lamanya kakak tak makan sayur rebung.
Kakak suka yg fresh bukan yg jenis rendam tu
Tapi kakak ni masak bukan sebab khasiatnya tapi ikut sedap tekak. Masak lemak cili padi pekat-pekat santan aduhai sedapnya IM hihi...

❤Kamsiah❤ berkata...

saya suka rebung fresh..yg dijeruk tu tak lalu dek baunya yg kurang menyenangkan..

saniah ibrahim berkata...

Baru tahu rebung pun ada khasiatnya.Masa arwah mak tnggal dengan saya dulu selalu suroh belikan rebung segar kat pasar malam..masak lemak sedap...

saniah ibrahim berkata...

Pasal lagu iringan blog tu,saya buka ok saja..

iryanty ahamad berkata...

rebunh lemak cili api campur perut lembu
.sedapnya

mokjadeandell berkata...

susah benar nak tinggalkan ulasan disini...Apa apa pun gulai rebung enak dimakan.

LZ - The Blog Owner berkata...

Assalamualaikum,

Selama ni saya tak berani sentuh gulai rebung sbb bau dia yg menusuk hidung, tapi ada sekali saya cuba makan terus jatuh cinta.. Sedap rupanya gulai rebung ni.. :-)