Halaman

Jumaat, 3 Julai 2015

Musibah


Isnin baru ni, dalam dok kalut nak ke Hospital Pulau Pinang jumpa adik, kereta aku dilanggar oleh satu motor yang 'konon'nya di tunggang oleh warga Sri Lanka.

Simpang T Lorong Buah Pala di rumah abah itu memang agak kritikal juga bahayanya. Banyak kereta parkir di kiri kanan jalan buatkan ruang melihat kenderaan yang datang dari kiri atau kanan terbatas.

Aku menjulur muncung Viva aku pelan-pelan hendak membelok ke kanan. Setelah yakin tidak ada kenderaan dari arah kanan atau kiri, aku pun memutar stereng. Mana tau tiba-tiba sebuah motor yang laju tiba-tiba tersembul dan mencium kereta aku. Motor itu pula terbabas ke depan tapi mujur dia tak jatuh.

Dia cuma calar-calar di kaki. Motor dia aku tak tahu sebab terletak jauh dri kereta aku. Mulanya aku ingatkan kereta aku sekadar pecah cermin tapi bila aku rujuk ke Perodua untuk pembaikian, rupanya bumper dan cover sisi juga bengkok.

"Insuran kereta encik masih baru lagi NCBnya jadi saya cadangkan encik klem insuran. Nak repair ni mau dua tiga ribu juga." ujar staf Perodua Seberang Jaya bila aku pergi meminta nasihat mereka sebelum bercadang untuk ke kedai ketuk dan cat di Penanti saja untuk melihat pandangan ke 2, kos baiki mana lebih murah.

Akhirnya, aku serahkan Viva aku kepada Perodua sebab aku lebih suka komponen yang rosak itu diganti daripada ianya diketukguna semula. Inilah masanya untuk guna insuran, fikirku.

Usah ditanyalah komen ibu_suri. Selalunya, kalau ada situasi yang negatif berlaku, selain aku terpaksa susah hati dengan apa yang berlaku, aku terpaksa susah hati menyediakan persiapan mental dan jiwa untuk berhadapan dengan ibu_suri. Sepatutnya, saat-saat susah seperti ini isteri adalah penenang jiwa dan mententeramkan suasana tapi ibu_suri adalah sebaliknya.

Dan aku terfikir-fikir juga, silap manalah yang telah aku perbuat hingga Allah membalas dosaku dengan musibah seperti ini.

Viva aku baru setahun lebih sahaja aku guna tapi dah dua kali terlibat dengan kemalangan....

6 ulasan:

Kakcik Nur berkata...

Malang tidak berbau dan kita tidak pernah meminta ia berlaku, namun mungkin Allah ingin mengingatkan kita tentang sesuatu...

AMIIZAA berkata...

salams uncle, alhamdullilah mujur sikit yg rosaknya

saniah ibrahim berkata...

alhamdulilah,boleh claim insuran...
musibah mungkin ada hikmahnya,sabarlah hadapi ujian2 dari Nya.

Dewi Aja berkata...

Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, resepi dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

Sue Bee berkata...

Banyakkan sabar..itu dugaan. Claim insuran kena tunggu lama proses,kan.

iryanty ahamad berkata...

syukur alhamdulilah im tak apa2...mujur ada insurans