Selasa, 15 September 2015

Aritu, Bila Mereka Berjumpa...

Aritu, balik dari jengok mertua di Taman Buah Pala, emosi ibu_suri tak berapa bagus. Silap sikit saja perbualan aku, dia macam nak naik angin.

Korek punya korek akhirnya taulah aku rupanya ada 2 isu yang berbangkit;

Satu, bila ada sikit polemik dengan kakaknya tentang cucu - Marissa yang akan masuk tadika tahun depan. Siapa patut hantar pergi/balek dari belajar?

Dua, bila mak seperti menyindir kami yang tak pilih tidur di rumah bila balik kampung di Tapah sebaliknya tidur di hotel.

Aku pun tak tahu bagaimana perbualan itu berlaku samada secara santai adik beradik/anak beranak atau memang ada isu panas sebelumnya. Cuma yang tahu sepatutnya isu ini tak perlulah diperbesarkan.

Tentang cucu, ibu_suri memang teramat sensitif. Jangan sapa tegur yang tidak baik pasal cucunya, dia mesti melenting. Malah aku pun, ibu_suri boleh cubit peha kalau tersalah cakap.

Tentang tidur di hotel, memanglah.. kalau orang luar mendengar ianya seperti satu pembaziran atau berlagak. Namun keputusan lebih baik tidur di hotel dari tidur di rumah yang tak mesra OKU itu adalah keputusan aku. Untuk kesenangan aku mengurus isteriku. Dan lebih utama ialah tidak mahu menyusah atau memperolehi persepsi negatif dari orang lain yang tidak memahami permasalahan ibu_suri. Ringgit boleh dicari.

Sebenarnya, rumusan dari aritu... perlu banyak sabar, tenang dan open minded nak berurusan dengan insan-insan yang pernah kena stroke ini. Emosi mereka susah nak baca, tak stabil dan kekadang boleh terjadi sesuatu yang di luar kawalan.

Mak mertua, kakak ipar dan isteriku ini memang pengidap minor stroke. Bayangkanlah aritu, bila mereka berjumpa...

6 ulasan:

Kakcik Seroja berkata...

Orang yang tak kena stroke pun ada yang sangat beremosi...

Nor Azimah Ali berkata...

Betul cakap kakcik tu

saniahibrahim berkata...

Yalah,IM begitu sabar melayan kerenah mereka...

iryantyismail berkata...

Sokong kata kak cik :-))

Murni Alysa berkata...

syukur IM cukup memahami mereka..

myliferia berkata...

Semoga terus dikurniakan kesabaran dan kecekalan hati.

Betul, orang yang sakit dan hampir hilang upaya akan lebih sensitif. Mungkin kalahkan ibu mengandung.