Sabtu, 25 September 2021

Belum Boleh Dine In lagi...




Awal pagi aku dah bersiap nak ke mini stadium jalan betek pekan Bukit Mertajam walaupun tarikh yang ditulis dalam surat adalah 26hb. 

Semalam pihak KKM menalipon aku. Bukan main senang dalam hati sebab dah lama beno aku terkurung dalam rumah. Hendaknya pulak ibu_suri dah tak ada. Teramat lengang rasanya suasana dalam rumah. Kalau ibu_suri masih ada paling tidak aku sibuk jaga dia.

Macam sebelum ini juga beratur panjang bumper to bumper. Sabar sajalah sambil memasang angan jika dah potong gelang nanti boleh la aku dine in. Lama beno tak ngopi, relaks relaks kat kedai Tok tepi masjid Kubang Semang.

Sampai giliran aku di check point kedua selepas mengesahkan nama dan no mykad di check point pertama. 

Aku turunkan cermin tingkap kanan. Staf KKM datang dengan appolo suit biru memegang batang putih persis batang cotton bud...

. Encik angkat muka, pandang depan.

Aku ikut aje arahan. Tiba tiba... psstt...psstt...

Dan dan pedih lubang hidung. Mak aiii...

. Ok, dah. Sila ke depan

Aku menekan pedal minyak sambil tangan kiri memicit micit kelopak hidung. Pedih ...pedih...mata tiba tiba berair. Pejam celik pejam celik mata aku sambil memegang stereng kemas kemas.

. Dok picit picit hidung tu, habis dah kot.

Aku terdengar sayup suara staf di hadapan.

Aku terus menekan pedal minyak perlahan lahan sambil picit hidung kesat air mata.

Di check point ketiga aku diberitahu untuk datang pada esok jam 4 ptg jika tiada panggilan dari KKM.

Adoi... Ingatkan hari ni dah potong gelang tapi rupanya belum bebas lagi...

Balik rumah, berkurung lagi la nampaknya. Nasib! Nasib!

2 ulasan:

Syaz Rahim berkata...

Insyaallah esok lusa boleh bebas 😊

Warisan Petani berkata...

Semoga sihat2 aje hendaknya