Selasa, 24 November 2009

Mee Udang Juru

Bukan mudah untuk melalui cuti hujung minggu dalam keadaan diriku sekarang.

" Kita nak pi mana esok? " Soalan biasa ibu_suri sebaik sahaja selesai solat Maghrib.

" Ha, you teringin nak makan apa? " Aku cuba mencari idea bila tidak tahu kemana lagi hendak kubawa ibu_suri jalan-jalan. Rasanya sudah hampir semua tempat yang aku tahu dan aku mampu bawanya berjalan. Terperuk sahaja di rumah selama 5 hari bekerjaku meyebabkan dia mahu aku membawanya bersiar-siar merelease tension bila saja ada peluang dari cutiku.

Walaupun sudah sudah ada kesepakatan untuk kemana hendak pergi, kesabaran masih tetap perlu dibekalkan secukupnya.

" Kita pi ikut jalan lama, ya! "

" Kita ikut highway la. Jalan lama takut tak sempat. " Aku cuba bertaici. Huu... jalan lama waktu-waktu begini pasti terkendon kaki menekan klac dan brek kereta.

Sebaik saja ternampak papan tanda JURU aku memutar stering ke kanan.

" Kita solat Asar dulu, ya! " bila saja ternampak menara Masjid Kampung Sekolah Juru.

Perkarangan masjid luas tapi lanskap luaran dan dalamannya sederhana sahaja. Masjid kampung, kira ok la. Aku pernah singgah solat di sini awal tahun lalu.


























"You nak makan apa? "

" Mee Udang la.. you niii... " Aku segera memegang dagu. Silap teknik da...

" Mee ketam satu berapa? "

" RM45! "

" Haa... biaq betoi. Errr... Mee udang satu. Mee lakna satu. Fresh orange, ais bandong dan air suam. "



























Sengaja aku minta mee yang lain dari ibu_suri. Aku malas nak kopek udang sebab itu aku order mee lakna yang ada banyak sayuran.

Sesekali aku melempar pandangan ke luar panorama Restoran Nelayan Kuala Juru ini. Banyaknya kulit kerang hinggakan timbunannya menjadi tambakan tebing laut.

Betapa enaknya makan di tepi kuala sungai ini. Dengan angin yang bertiup sepoi bahasa. Sesekali terdengar cebur air yang ditungkah bot nelayan. Sesekali kedengaran derai ketawa nelayan yang sedang berbual di atas jeti menampakkan kemesraan sesama mereka. Aku menumpang rasa tenteram mereka itu. Esok entah bagaimana jadual hidupku. Aku pasrah sahaja pada Tuhan.



























Aku tiba-tiba teringat kan rakan-rakan JIM yang pastinya sedang sibuk dengan program remaja, ihtifal tadika dan ziarah hospital sedangkan aku ...

Sabtu, 21 November 2009

Slow & Steady

Dia menguak pintu bilik ofisku. Jarang sekali dia masuk. Cuma akhir-akhir ini. Sejak dia mula mengambil alih tugas menyelia ME Linear group sekaligus para juruteknik. Dan selalu melekap di meja sebelah cermin bilik ofisku ini. Dan dapat menyaksikan setiap perlakuanku di sini.

" Why you come late? Now what time? "

" Relaxs la brother. My job start at 10.30am maaa... "

" Ye la... but you must on the light at 8.10am. Otherwise people thought you are not coming or what. Today no 5S cleaning ka? "

" Wait la.. I just on my pc and listing what I should do today. The cleaning song also not hear yet. "

" We must dicipline you know. Must improve attitude. "

Ha..ha..ha.. Aku tak berani ketawa di luar cuma dalam hati kerana aku tahu cakap-cakap dia itu betul tapi dia pun 2X5.

" Nobody perfect la. If you good in this task not means you also good in another task. "

" Ye la... ha..ha..ha.. " sambil dia menutup pintu, keluar.

Takda kerja ke si tambi ni, kacau aku pagi-pagi lagi.

Tapi memang betul aku selalu masuk lewat ke ofis. Scan In tu awal. Malah mungkin lebih awal dari sesetengah rakan sekerjaku yang tinggal dekat tempat kerjaku. Cuma seronok berborak kat kantin. Bos pulak tak kisah.

Tapi aku akui budaya ni kurang sihat. Aku cuba juga nak kontrol. Kekadang tu berjaya. Tapi banyak kadangnya, kantoi. Bila dah berumur ni, tak mahu fikir banyak-banyak. Lets make the job enjoyable! Slow & steady je...

Tapi bila cukup je bulan, gaji tak boleh slow. Mesti dapat ke tangan on time. Arrgghhh...

Rabu, 18 November 2009

Berpusing

Tatkala aku terbongkok-bongkok memutar spanar, terasa seperti hendak tumbang. Aku pegang bumbung kereta dan bersandar. Seketika Angah datang.

" Mai ayah, Angah buat. Tayar mana yang pancit ni? "

" Sini. " Aku menunjuk dengan kaki. Tak daya rasanya aku.

" Ayah rasa kepala ayah satu macam. " Gelap malam lebih menyukarkan aku untuk masuk ke rumah. Berpapah aku pada pintu pagar dan jeriji.

" You kenapa ni? " Heran ibu_suri melihatkan aku terhuyung-hayang. Aku meletak badan aku perlahan-lahan ke lantai. Baring. Aku lihat siling rumah berpusing-pusing. Bunga-bunga yang melekap di dinding juga begitu. Lampu dan bingkai gambar. Berita Utama tv3 aku dengar sayup-sayup di kejauhan. Tuhan, apa yang telah berlaku ini?

" You ni. Cakap la pasai apa. You jangan sakit. I sakit tak pa. " Goncangan dari ibu_suri tidak aku pedulikan. Aku memejamkan mata. Aku seperti nampak semuanya. Semua yang belum siap. Amalan. Tugasan. Tanggungjawap. Aku nampak semuanya. Semuanya yang seperti akan kutinggalkan. Isteri. Anak. Rumah. Adik-beradik. Kawan-kawan.

Aku tidak pernah rasai ini semua sebelum ini. Cuma pernah dengar dari mulut orang yang mengalaminya. Apa yang telah aku tersilap makan? Sakit apakah yang ada dalam tubuhku ini yang aku tidak ketahui?

Tidak lama, aku masuk ke bilik. Aku tidak peduli semua yang berada di luar dari diriku. Aku takut pada segala kemungkinan yang menerjah kotak fikiranku.

Aku cuba untuk tidak mahu tidur. Bimbang aku kiranya nanti tidak akan dapat bangun lagi. Tidak dapat melihat matahari pagi. Tidak dapat melihat bulan dan bintang. Dan yang pastinya aku takut untuk bertemu dengan Mungkar dan Nangkir.

Dapat aku rasakan ibu_suri menyelimuti tubuhku. Satu-satunya belaian ibu_suri yang sudah lama tidak aku nikmati.

Entah bila aku terlena. Cuma yang aku perasan ialah gambaran ibu_suri yang duduk di sisi persemadian abah tatkala aku ziarahnya di kampung baru-baru ini!

Ahad, 15 November 2009

Burung Terbang Dipipiskan Lada

Waktu itu aku di tingkatan 4 Sains 3, awal tahun 1976 Sekolah Raja Chulan, Ipoh, Perak. Cikgu Bahasa Malaysia, Puan Habibah, kalau tak silap, mahu kami mengadakan Berbalas Pantun. Pelajar lelaki vs pelajar perempuan.

Walaupun aku ini dikategorikan sebagai pelajar yang pendiam lagi pemalu terutama bila berada di kalangan perempuan namun subjek Bahasa Malaysia adalah subjek kegemaran dan berpantun adalah keterelelan aku.

Sesi jual beli pantun bermula. Semua murid diam bila cikgu Habibah mula menawarkan siapa yang hendak mula dulu. Aku ini mau tapi malu.

Tiba-tiba seorang pelajar perempuan mengangkat tangan. Melati namanya. Perempuan tinggi lampai. Raut wajahnya juga menunjukkan dia seorang yang mahal senyuman. Aku pun bersedia untuk mencatit isi pantunnya.

" Dang Nila memangku puan,
Berembang buah pedada;
Adakah gila bagimu tuan,
Burung terbang dipipiskan lada. "

Udah tentu pelajar perempuan lain pun gemuruh memberi sokongan. Pelajar lelaki semua diam.

Apa punya pantun daa.... ciplak, getus hatiku.

" Siapa nak jawap ni? " Cabar cikgu Habibah sambil melempar pandangan kepada kami pelajar lelaki yang kebanyakkannya lebih gemar duduk di belakang termasuk aku.

Aku pun memberanikan diri selepas ligat menulis sesuatu atas kertas.

" Memangku puan si Dang Nila,
Berembang buah pedada,
Gila tak gila aku peduli apa,
Burung tu cantik, aku suka pada dia.. "

Dan seluruh pelajar lelaki, wuuuuuuu..........

Aku duduk semula di kerusi dengan berpeluh-peluh rasanya.

Matilah aku. Mesti dia dendam kat aku nih, bisik hatiku.

Dan memang seperti yang kuduga tadi. Sok..sek.. di belakang memberitahu aku Melati mengondem pantun aku. Pantun ntah apa-apa, katanya. Takada nilai seni lansung.

Khamis, 12 November 2009

Anakku, Disleksia

Akhmal, anak ke3 ku yang kini berada di STB, Taiping sebenarnya mengidap Disleksia. Aku ingin ceritakan di sini untuk pengetahuan kalian. Terutama bagi guru atau ibu bapa yang masih punya anak kecil supaya dapat mengesan anak atau anak murid kalian.

Khabar terbaru, pengidap sindrom ini semakin bertambah di Malaysia. Menteri Pelajaran 10 tahun lalu Datuk Hishamudin pernah bercakap tentang sindrom Disleksia ini di TV tetapi nampak macam tidak ada tindakan susulan.

Semasa anakku berumur 5 tahun seperti biasa aku menghantar Akhmal mengaji Quran sepertimana Along dan Angah. Tapi entah kenapa udah berbulan mengaji, alif ba ta pun tak boleh lepas. Setakat hafal saja. Akhirnya guru mengaji putus asa mengajar dan menyuruh aku mengajarnya sendiri.

Bila masuk ke alam persekolahan, tahun kedua, dia dimasukkan ke kelas belakang. Faham ajelah sistem persekolahan di Malaysia ni. Kelas belakang bermakna kelas yang tercorot. Kelas yang dipenuhi dengan murid yang bodoh. Sekaligus bila bodoh, mereka tidak dapat mengikuti pelajaran dengan baik akhirnya mengacau murid lain dan dicap sebagai nakal. Begitulah bertahun-tahun, kelas ini adalah kelas yang tidak mendapat perhatian guru-guru yang hanya memburu kelas-kelas A.

Takdir Tuhan, di tahun ke5, aku dapat tahu Akhmal dikenakan tindakan disiplin yang sedikit pelik oleh guru. Entah kenapa aku tergerak hati untuk merujuk ke Pejabat Pendidikan Daerah, Permatang Pasir. Berbincang dengan pegawai di situ akhirnya dia bertanya kepada aku;

" Tulisan anak encik beginikah? "

Aku memerhati dengan penuh tanda tanya; apa maksud encik ini?

" Ya.. tulisan dia memang lintang pukang. Huruf terbalik. herot kiri kanan. Saya sendiri kekadang susah baca. Usahkan saya, dia sendiripun bila saya suruh bacakan, dia tak dapat nak bacakan semula. "

" Saya fikir anak encik menghidap Disleksia. "

" Apa tu encik? "

" Ia satu sindrom LD ( Learning Disability ). Dalam kategori LD ini termasuk Down Syndrome, Authsm, Hyper Aktif, Lembam dan banyak lagi. "

Aku melangkah keluar dari Pejabat Pendidikan itu dengan pandangan kosong. Terasa seperti sedang berhadapan dengan satu tanggungjawap yang belum pernah tergambar apatah lagi memikulnya sebelum ini.

" Apa yang encik tu cakap tadi bang? " tanya ibu_suri.

"Aaa.... nanti abang ceritakan. Abang pun bukan tahu sangat benda ni. Tak pernah dengar pun!"
Ditakdirkan Tuhan juga tak lama selepas itu, aku tertonton satu program talk berbahasa Tamil di TV2 tentang Disleksia. Aku segera mengambil alamat salah satu Pusat Didikan Disleksia NGO yang beralamat di Taman Titiwangsa.

Dengan bantuan adikku yang tinggal di Shah Alam, aku membawa Akhmal untuk membuat ujian pengesahan. Dan berdasarkan testimonia, memang sahih, Akhmal pengidap Disleksia.

Perlahan-lahan aku mula mencari-cari dan memahami apa itu Disleksia. Aku kini memasuki dunia baru. Dunia anak kategori OKU. Dunia yang amat asing dan tak pernah terfikir olehku sebelum ini.
Aku menukar Akhmal dari kelas normal di SK Seri Impian ke SK Seberang Jaya, kelas Pendidikan Khas.

Panjang kalau nak kuceritakan. Pahit manis menjaga Akhmalku ini. Entahlah! Lain kali kalau ada ilham aku sambung lagi! Terasa penat mata dan letih!

... keputusan testimoni





... resit testimoni
















Antara bintang-bintang Disleksia:
Leonardo Da Vinci - Pelukis potret Mona Lisa
Thomas Alva Edison
Albert Enstein
John F Kennedy
Whoopi Goldberg


1. Perincian Disleksia. Klik SINI
2. Salah satu blogger Disleksia rakyat Indonesia. Klik SINI