Ahad, 5 Ogos 2012

Lekir

Masjid ini tak jauh dari rumah mak Akhmal
 (sumber)

 Apabila Akhmal berkata...."Ayah, Raya ni kita pi Setiawan, ya!" 

Aku jadi tak terkata apa-apa.

"Kita pi, ya ayah...!?" dicampur sedikit nada 'paksa' kepada jawapan ya. Aku cuma angguk yang mungkin kurang ikhlas.

Sebenarnya di situlah Akhmal dilahirkan sebelum 3 hari ia diambil oleh ibu_suri, adik ipar dan bapa mertuaku walaupun sebenarnya sebelum itu aku tidak bersetuju. 

Pastinya hendaknya ke Lekir, Setiawan itu untuk berjumpa dengan Mak dan adik beradiknya yang sudah lama tak bertemu. Lama sejak Akhmal mula terlibat keluar masuk lokap.

Bukan membawanya ke Setiawan itu yang memasaalahkan aku akan tetapi apa yang akan berlaku apabila dia bertemu dengan maknya itu yang aku tak dapat nak jangka.

Mak Akhmal bernama Zaiton. Akhmal adalah hasil perkongsian hidupnya dengan suami yang aku tak pasti yang ke berapa. 

Mazlan adalah nama bapa Akhmal. Khabarnya seorang pilot. Tak pasti! Sementara tok Akhmal adalah seorang ketua kampung atau lazim dipanggil Tok Sidang.

Dan aku masih resah memikirkan hal ini sementara daun-daun Ramadhan tetap gugur dan semakin banyak gugur!

4 ulasan:

makchaq berkata...

Doakan yg terbaik....bagus juga Akhmal ingat nak jumpa mak kandung dia...

nur berkata...

Ye IM, betul kata makchaq, mari doakan yg terbaik..

insan marhaen berkata...

makchaq,
memang bagus tapi bimbang berlaku yang tidak elok. doa juga...

nur,
terima kasih kerna sesama doakan.

Anonymous one berkata...

comel betul gambar bulan IM hehe