Sabtu, 18 Ogos 2012

Sebelum Esok Raya

Hari terakhir Ramadhan. Terasa cepat berlalu dan akan terasa rindu pada suasana berbuka dan bersahur yang hanya akan ditemui setahun lagi. 

Along baru balik tadi dan sekarang masih tidur. Angah dan Ayu masih perlu pergi kerja. Akhmal...hurrmmmm....

Nampaknya aku sajalah yang akan mengemas rumah ini. Baru hari ini aku ada masa penuh. Sebelum ini sibuk dengan kerja dan bila malam berTerawih kemudian bawa ibu_suri jalan-jalan hingga tengah malam.

Dari hujung dapur ke hujang pagar depan rumah perlu aku kemaskan. Ini semua aku buat supaya anak-anak dan isteriku dapat merasakan suasana Hari Raya yang lebih selesa. Bila rasa selesa tentu kegembiraan lebih terasa. Bila mereka rasa gembira, aku tumpang tenteram.

Seperti Raya selalunya, ibu_suri beriya-iya mahu buat rendang. Aku ikut sahaja. Sekarang ini aku lebih begitu kerana aku tahu ibu_suri mahu dan rindu pada suasana dia semasa masih sihat dulu. Masak ayam golek atau rendang adalah kemestiannya di pagi Raya. Isteri, begitulah sepatutnya. Dan aku yang bernama suami sepatutnya menyokong selagimana itu untuk kebaikan bersama. Seperti hari-hari begini aku amat terasa betapa bersyukurnya jika mempunyai seorang isteri yang begitu bertanggungjawap terhadap rumahtangga.

Raya pertama aku di rumah sendiri dan petangnya akan ke rumah besan di Permatang Rawa. Raya ke dua baru ziarah mak abah ibu_suri di Taman Buah Pala, Bukit Gelugor. Raya ke tiga baru balik ke Ipoh. Walaupun aku tahu mak aku mengharapkan aku balik seawalnya tapi aku terpaksa terima hakikat bahawa carahidup aku sekarang ini tak sama seperti masa aku dahulu. 

Aku mohon pada Allah muga mak dan adik-adikku memahami kekangan yang aku depani sekarang ini. Memang tidak semua permasaalahanku mereka tahu. seperti juga tidak semua permasaalahan mereka, aku tahu.

Kenangan Raya 2008. Aku tak balik kampung kerana ibu_suri
 baru 2 minggu diserang angin Ahmar

3 ulasan:

Anonymous one berkata...

Semoga sabar dan tabah selalu IM. IM ao ucapkan selamat hari raya ya.. maaf zahir batin

Ibu n Abah berkata...

Selamat menyambut hari raya aidil fitri IM...
Kirim salam buat ibu suri...

insan marhaen berkata...

SHR juga dari IM n ibu_suri.