Jumaat, 4 September 2015

Khutbah USL


Khatib solat Jumaat hari ini ialah ustaz Shahril Long. Mendengar nama dia saja dah pasti aku takkan mengantuk punya hari ini. Ini ustaz termasuk dalam kategori tak baca teks. Nas Quran dan hadis keluar cair dari mulutnya.

Isi khutbahnya ialah tentang hukum Hudud. Walaupun dalam kepala aku tika mendengar tadi ada pelbagai prasangka dan andaian namun aku cuba ketepikan. Memang... semua yang disampaikan oleh USL itu benar dan tepat. Hukum Islam adalah penyelamat umat di dunia. Segala bala dan musibah yang berlaku di negara kita sekarang adalah berpunca dari kita yang tidak mengamalkan sistem Islam dalam hidup dan pentadbiran negara.

Biasalah penyampaian USL ini, tajam dan pedas. Hendaknya, dalam keadaan di mana umat Islam dalam satu parti ada yang memisah diri membina parti lain. Ini yang aku agak tak banyak sikit berupa sindiran kepada golongan yang memisah diri ini. 

Namun aku mendengar dengan hati terbuka dan fikiran positif. Tak ada satu pun dari apa yang disampaikannya itu tidak betul. Cuma bagi aku, kaedah seseorang itu membuat kerja atau mengimplementasinya sahaja yang sikit berbeza. Dengan kata lain bermaksud... tujuan sama, pendekatan sahaja yang berbeza.

Berbeza pendapat adalah lumrah. Namun orang yang berjiwa besar akan menerima semua perbezaan dengan lapang dada.

Bagi aku, khutbah hari ini amat berisi berbanding khutbah beberapa minggu sebelum ini yang malap saja isinya...

3 ulasan:

Agen Pulsa Online berkata...

makasih bnayak atas informasinya gan benar2 sangat menarik dan bermanfaat sekali infonya.
salam kenal dan salam sukses gan.

iryantyismail berkata...

masih tak faham hudud sampai sekarang..

myliferia berkata...

Betul, perkara yang sama, dengan pendekatan penyampaian yang berbeza, maka impaknya turut berlainan