Ahad, 10 April 2016

Os - Bomoh


Terlebih dahulu, takziah buat keluarga Mr Os atau Mohd Yusuf bin Abdul Hamid. Pemergian beliau pada umur 55 tahun diharapkan husnul khotimah

Sehari sebelum itu aku menerima sekeping cd dari seorang kawan. 

Bukanlah sangat kerana lagu tetapi lebih kepada suka mendengar sebutan loghat Perak oleh Os yang memang pekat. 

Salah satu lagu yang terdapat di dalam cd itu ialah 'Deghoyan Dah Berbunge'. 

Sebenarnya, semasa aku menjalani Job Training di pekan Parit pada tahun 1982, aku dah biasa dengar. Ianya boleh dikatakan lagu masyarakat di sana. Os cuma merakamkannya dalam bentuk yang lebih sempurna.

Tempat yang disebut di dalam lagu seperti Bota dan Padang Tenggala memang ada. Kebanyakan terma di dalam lirik lagu itu memang selalu digunakan.

Mendengar lagu-lagu Os dalam cd ini semasa memandu buat aku rasa bening sekejap. Terhimbau kisah lama semasa bertugas di kedai radio/tv encik Jumberi. 

Tidur di kedai, mandi di Sungai Perak dan makan kuih pokas adalah kenangannya. Masyarakat Melayu dan Cina di sana memang baik dan sederhana.

Harap, satu hari nanti aku dapat kembali ke sana untuk melihat-lihat semua itu. 

Tiada ulasan: