Ahad, 14 Jun 2020

Ke Mahkamah Lagi...


Sekitar 6 petang tadi AAA talipon aku.

' Ayah, kena tangkap lagi.'

Aku cuba rileks sahaja.

Memang pun, dah 2 kali polis cari dia. Sekali tu dia ada di Setiawan. Paling baru bulan lepas, polis datang ke rumah tapi aku takda. Dia pun tak ada kerana bekerja. 

Polis katakan, boleh tahu kat mana dia bekerja. Di tempat kerjalah dia ditangkap.

Beriya iya dia minta aku jaminkan dia. Dia tak mahu meringkok lagi di penjara. Katanya kali ini berkemungkinan dia akan kena 5 tahun. 

Aku nak boleh kata apa. 

Fikir pasal dia satu perkara. Fikir pasal ibu_suri pula satu perkara lain. Boleh sesak nafas dibuatnya.

Bercerita pada Angah dan Along pun setakat boleh cerita ajelah. 

Esok pagi aku akan ke Mahkamah Butterworth dengar kes dia dibacakan.

Aku tak mahu beratkan fikiran. Nak take it easy sahaja. Dia yang cari pengakit, dia tanggunglab sendiri. Bukan tak pernah aku bagi nasihat. Bukan tak pernah aku jamin dia. 

Kali ini aku ikut sahaja takdirNya. 

Aku tak nak beratkan dadaku dengan beban yang diluarkan jangkawanku... 

Kalau benar 5 tahun, fuh... 

1 ulasan:

Warisan Petani berkata...

Mudah2an ada hikmah di sebalik kejadian ini.
Bertabahlah mengharunginya.