Khamis, 19 Julai 2012

Anak Sungai Lagikan Berubah!

Along mula bekerja hari ini. Ntah apa nama tempat kerjanya, lupa pulak aku. Memang gitu aku ni. Kalau tidak mustahak, aku tak ambil berat untuk ingat akan sesuatu itu. Usahkan nama tempat kerja Along, kekadang lorong masuk ke rumah aku dari jalan besar pun boleh tersilap.

Masa aku mula kerja di Hitachi ( sekarang Renesas ) gaji cuma RM400 ++. Masa itu kerja cari orang. Tak macam sekarang, orang cari kerja. Aku menyewa rumah 2 tingkat bersama kawan-kawan di Solok Mahsuri 5, Bayan Baru. Tak lama duduk di rumah itu. Tak tahan sebab budaya kawan-kawan situ tak selari dengan naluri aku. Mereka selalu berparti dan bawa perempuan hingga ke dalam bilik. Aku akhirnya pindah.

Namun pepatah orang tua-tua memang benar - anak sungai lagi kan berubah. Inikan pula hati manusia.

Salah seorang dari kawan aku yang memang kaki perempuan di rumah sewa itu bebaru ini aku jumpa sudah menjadi Yang Di Pertua PAS di salah satu daerah di sekitar Kulim. Secara kebetulan aku pergi ke program ceramah di sana, aku ternampak pada skrin besar di hadapanku wajah dia sedang memberi ucapan alu-aluan.

Terkesima aku dibuatnya. Dia sudah jauh berhijrah. Tapi aku masih seperti aku yang dulu juga!

IKM - tempat aku studi tahun '80 ~ '82

3 ulasan:

Ibu n Abah berkata...

Alhamdulillah...
penghijrahan yang baik sekali...
Rupanya IM pernah belajar di IKM, Kg Pandan sekitar tahun 80-82..

kakcik berkata...

IKM itu tetap begitu - biarpun pelajar dan pengajar silih berganti. Ada yang menjadi, ada yang kita tak pasti...

makchaq berkata...

Rupanya kita pernah berjiran...

Sama2 la kita doa biaq kita jadi insan yg lebih baik dari hari semalam..