Selasa, 18 Jun 2013

Tragis Atau Tangis

Aleh-aleh semalam aku terima panggilan talipon dari nombor yang tidak bernama.

"Assalamualaikum. Apa habaq?"

"Waalaikumsalam. Siapa ni?" sambil cuba mengecam suara yang nampaknya seperti sudah kenal benar akan aku ini.

"Kak Ton la... mak Akhmal..."

Ooppsss... Aku serta merta jadi seperti serba salah.

"Haaaa.....Kak Ton. Ada kat mana ni?"

Serba salah bukan kerana apa. Aku tahu tentu dia akan bertanya pasal Akhmal. Nak aku ceritakan bagaimana tentang Akhmal yang kini terkurung di Sungai Petani. Rasa malu ada. Rasa bersalah ada. Gagal menjaga Akhmal sebaiknya.

Akhmal















Memang Akhmal pernah mengajak aku berjumpa maknya yang dah lama tak bersua. Tapi bila dirisik, Kak Ton dah tak tinggal di Setiawan lagi sebaliknya di Selangor.

"Tak apalah IM. Tak perlu segan dengan Kak Ton. Kesian kat IM sebab terpaksa jaga Akhmal dengan keadaan begitu." Kak Ton seperti sudah tahu titik bengik tentang Akhmal.

Aku cuba juga mengelak dari berbual banyak tentang Akhmal.

Akhmal adalah anak kak Ton yang ke 6 dengan suami yang ntah keberapa. Tapi kerana waktu itu Kak Ton berniaga sedangkan bapa Akhmal menghilang ntah kemana, dia mahu berikan anaknya kepada orang lain untuk menjaga. Kebetulan kakaknya tinggal di sebelah rumah Tok Ba kepada ibu_suri di Air Itam, maka tawaran itu di sambut oleh ibu_suri. Panjang cerita  sebenarnya.

Cuma tiba-tiba aku terasa seperti akan berlaku suatu pertembungan atau mungkin satu pertautan kekeluargaan dalam sedikit masa lagi.

Ntahlah... Aku harap akhirnya peristiwa ini nanti berlaku dengan happy ending. Seperti tak tahu apa yang akan terjadi bila Akhmal keluar nanti dan dibawa berjumpa dengan maknya - Kak Ton... tragis atau tangis!

4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Bertabahlah Pak IM. Inilah ujian dr Nya. Muga semuanya brrakhir dengan yg baik baik belaka.

TiranaAduka berkata...

salam
Lawatan ta.bertanya khabar..

makchaq berkata...

Semoga semuanya berakhir dengan baik, tanpa tragis tanpa tangis..

Makchaq doa biaq la Akhmal berubah lepas dia keluaq nanti..

TiranaAduka berkata...

salam
Terima kasih sudi singgah..
Lawatan pg rabu tirana aduka