Sabtu, 30 Mei 2015

Mertuaku


Itu wajah terkini mertua aku. Beliau disahkan menghidap minor stroke. Sukar bercakap dan terpaksa berkerusi roda.

Dalam pada begitu pun tadi dia dibawa oleh anak dan cucunya ke Johor menaiki bas. Jemputan kenduri walimah saudara belah abah.

Aku ambil sikap 'no komen' dalam hal ini. Abah pula demam. Begitu hangat tubuhnya tatkala aku papah menaiki tangga bas.

Aku diminta membacakan sedikit doa sebelum mereka memulakan perjalanan. Aku buatlah sekadar yang aku tahu demi meraikan hasrat mereka walaupun sebenarnya aku tidaklah searif mana.

Aku tahu, abah dan mak berasa berat untuk ke perjalanan jauh. Mereka perlu rehat yang sebaiknya di rumah tapi kerana tidak mahu mengecewakan kehendak anak dan cucunya, mereka kuatkan diri.

Aku harap mereka selamat dalam pergi dan balik.

Bagi aku, ini kesempatan terbaik untuk terus beri komitmen menjaga mereka kerana aku tahu masa mereka semakin singkat.  Bermakna, peluang aku untuk membalas jasa mereka selama ini terhadap kami juga pendek.

4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Pengalaman sendiri...menjaga keluarga terdekat sakit..mereka memang ada kekuatan nak berjalan tp bab solat kena sering ingatkan..ingatkan selalu....

insan marhaen berkata...

Tanpa nama,

Terima kasih atas ingatan itu. Akan ku cuba usaha peringatkan mereka.

insan marhaen berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
SalbiahM berkata...

orang tua kan..walau sakit demam terpaksa gagahkan jugak